ארגון OBOS) Our Bodies Ourselves) הידוע גם בשם Boston Women’s Health Book Collective הוא ארגון חברתי ללא כוונות רווח, העוסק בקידום ובהסברה בתחום החינוך לבריאות האישה בארה"ב. הארגון החל את פעילותו בשנת 1970 עם פרסום המהדורה הראשונה של הספר Our Bodies, Ourselves והיווה השראה לתנועה לבריאות האשה בעשייתו הרחבה והייחודית שכוללת:

כריכות של כמה מספרי סדרת Our Bodies Ourselves
  • הפקת ספרים המכילים מידע רפואי ובריאותי אמין ומדויק שהסיפורים נשים הנשיים-אישיים השזורים בו הופכים אותו לנגיש עבור מגוון רחב של קהלים ומספקים לטקסט מסגרת ההופכת אותו לפרקטי וברור.
  • מיפוי ושיתוף פעולה עם אנשים וארגונים יוצאי דופן המספקים שירותים, מקדמים מחקר וניתוח מדיניות ציבורית ומתארגנים לשינוי חברתי.
  • אותן סיפוק השראה והעצמת נשים במטרה לאפשר לנשים להיות מעורבות בהיבטים הפוליטיים של שמירה על בריאותן הטובה ובריאות וקהילתן משפחותיהן וקהילותיהן.

הנחות היסוד הן שנשים בהיותן צרכניות מושכלות של בריאות מהוות זרז לשינוי חברתי ויכולות להפוך למומחיות בכל הנוגע לבריאותן, במיוחד על-ידי התדיינות על נושאי בריאות ומיניות זו עם זו. לצרכניות וצרכני בריאות יש זכות לדעת על מחלוקות המתקיימות סביב פרקטיקות רפואיות ועל נושאים בהם מתגבש קונצנזוס בקרב נשות ואנשי רפואה. נשים מהוות את הפלח המשמעותי בקרב עובדי בריאות, וצרכני הבריאות, והן גם אלו המקבלות את מרבית ההחלטות הנוגעות לבריאות המשפחתית משפחותיהן וקהילותיהן, אך נמצאות בתת-ייצוג בעמדות של ההשפעה וקביעת המדיניות בתחום הבריאות. גישה פתולוגית כלפי אירועים רגילים בחיים (לידה, גיל המעבר, הזדקנות, מוות) אינה איננה דרך אפקטיבית להתייחס בה לנושא הבריאות או לבנות דרכה מערכת בריאות.

מה עושה OBOS? מספק מידע כן, נהיר ואמיתי על בריאות, מיניות וילודה מנקודת המבט הפמיניסטית והצרכנית; פועל במרץ למען בריאות נשים בכך שהוא מאתגר מערכות ומוסדות המונעים מנשים שליטה מלאה על גופן והממעיטים בערך חייהן; משמר את המחויבות הוותיקה לשרת רק את האינטרס הציבורי והיכולת לגשר, שהן סימני ההיכר של הארגון;

התאמות תרבותיות לספר Our Bodies, Ourselves נעשו בכ-30 מדינות ברחבי העולם!

מאז פרסומו הראשון של הספר בשנת 1970, קיבלו נשים ברחבי העולם השראה ליצור גרסאות משלהן לספר. לארגון יש תכנית התאמה תרבותית והוא עובד יחד עם קבוצות נשים ברחבי העולם העוסקות בפיתוח גרסאות מותאמות תרבותית של הספרOur Bodies, Ourselves ובהוצאה לאור של ספרים בהשראת ספר זה.

במהלך השנים, היה הארגון האמריקני מעורב בפיתוחן של 29 מהדורות בשפות שונות ברחבי העולם. המהדורות הללו הפכו את המידע על בריאות נשים וזכויותיהן לזמין במקומות בהם לוקה המידע בחסר או כלל לא קיים. לאחרונה הפיקו קבוצות נשים באלבניה, ברוסיה, בדרום קוריאה ובטיבט פרסומים חדשים, הן כספרים והן בפורמטים אחרים נוספים.

העשור הראשון

הפרסום של Our Bodies, Ourselves סייע לתחילתה של התנועה לבריאות האשה בארצות-הברית.

1969 בתקופה שבה החלה תנועת הנשים לצבור כוח והשפעה באזור בוסטון שבארה"ב ובשאר המדינה, נפגשו 12 נשים בכנס לשחרור האשה. הן דיברו על החוויות האישיות שלהן עם רופאים במהלך סמינר בנושא "נשים וגופן" ושיתפו בידע שלהן על גופן. לאחר מפגשים רבים, הבינו שיש כאן מקום לשתף, להוביל שינוי ולכן החליטו ליצור את 'קבוצת הרופא/ה' (Doctor's Group) שהפכה בהמשך לקולקטיב הנקרא באנגלית Boston Women's Health Book Collective.

הדיונים בכנס היו מעוררים ומספקים עד כדי כך שהחליטו שבקיץ הבא כל אחת מהשותפות תערוך מחקר על נושא בריאותי הקרוב לליבה. חברות הקבוצה החליטו לרכז את כל הידע שצברו בצורה נגישה, שתאפשר לנשים שרוצות בכך ללמוד על עצמן, להעביר את המידע לרופאים/ות ולהזמין אותם לשנות ולשפר את הטיפול שנשים מקבלות.

1970 התפרסמה חוברת בת 193 עמודים, מודפסת על נייר עיתון, שנקראת Women and their Bodies. החוברת מתפרסמת בהוצאת New England Free Press.

1971 לפני יציאת המהדורה השנייה, נעשה שינוי בשם החוברת הנקראת מעתה: Our Bodies, Ourselves כדי להדגיש את הבעלות המלאה של נשים על גופן. הספר מכניס את בריאות הנשים להקשר חדש לחלוטין מבחינה פוליטית וחברתית וזוכה במהרה להצלחה מחתרתית, בעיקר מפה לאוזן.

1972 הקולקטיב הופך לארגון רשמי.

1973 הספר Our Bodies, Ourselves מתפרסם במהדורה מסחרית ראשונה, על ידי הוצאת "סיימון ושוסטר".ההיסטוריה של Our Bodies Ourselves

המהדורה משנת 1973 פורסמה גם בשבעה כרכים בכתב ברייל וכל המהדורות מלבד המהדורה הראשונה של שנת 1970 ניתן להשיג בפורמט קלטות להאזנה.

1976 גרסה מתוקנת ומחודשת של הספר יוצאת לאור והוא הופך לרב-מכר לאומי וזוכה להכרה כאחד הספרים הטובים ביותר של העשור מטעם American Library Association's Young Adult Service Division.

1977 הארגון מוציא לאור את Nuestros Cuerpos, Nuestras Vidas, התרגום הראשון של הספר לשפה זרה – ספרדית.

1979 יוצאת לאור גרסה מעודכנת לספר שהופכת לרב מכר.

הספר מעורר מחלוקת מן ההתחלה ונאסר לקריאה בתיכונים ובספריות ציבוריות ברחבי ארצות-הברית. בשנות השמונים המוקדמות, ג'רי פולוול, שהיה כומר ומטיף אוונגליסט קיצוני מפורסם, מגנה את הספר ומכנה אותו "זבל מתועב".

מאז ועד היום

ההצלחה של Our Bodies, Ourselves מובילה ליצירתו של מבנה ארגוני רשמי יותר וכך הופך הקולקטיב לארגון ללא כוונת רווח שפועל בתחומים שונים.

1984 יוצאת לאור מהדורה מתוקנת של הספר המקורי The New Our Bodies, Ourselves.

1992 יוצאת מהדורה מעודכנת ומורחבת של הספר בשם The New Our Bodies, Ourselves: Updated and Expanded for the 90s.

1998 הספר Our Bodies, Ourselves for the New Century יוצא לאור.

2000 מפורסמת מהדורה מתוקנת ומותאמת לתרבות הלטינית. המהדורה נקראת Nuestros Cuerpos, Nuestras Vidas וכוללת מידע מעשרים וארבעה ארגונים לטיניים בארה"ב ובאמריקה הלטינית.

2001 ג'ודי נוריסיגיאן, אחת ממייסדות הקולקטיב, הופכת למנהלת הארגון. שלוש מהדורות בשפה זרה של הספר יוצאות לאור בארמניה, בבולגריה ובסרביה.

2002 כיוון שרוב הא/נשים מקשרים את הקולקטיב שנקרא the Boston Women's Health Book Collective עם שם הספר Our Bodies, Ourselves, מתחיל הארגון לפעול תחת שם זה. הספר יוצא לאור בשפה הרומנית.

2004 הספר יוצא לאור בתרגום לפולנית. בנוסף יוצאת לאור מהדורה בצרפתית.

2005 שלושים וחמש שנים לאחר ש'נשים וגופן' חוללה מהפכה בנושא בריאות הנשים, יוצאת לאור מהדורה ששונתה במידה ניכרת כדי להתאים לדור חדש של נשים. בנוסף, מוציאה לאור קבוצת נשים קוריאנית מהדורה מודפסת בשפה הקוריאנית וארגון בהודו מפרסם ספר בהשראת OBOS עבור נזירות טיבטיות. הקבוצה ההודית מתחילה גם לתרגם את המהדורה הטיבטית לאנגלית.

2006 הארגון מוציא לאור ספר חדש העוסק בגיל המעבר ונקרא: Our Bodies, Ourselves: Menopause. כותר זה הוא תחילתה של סדרת ספרים שמספקת מידע מעמיק על נושאים ספציפיים בתחום בריאות הנשים. כמו כן, פותח הארגון בלוג העוסק בחדשות ומחלוקות מעולם בריאות הנשים.

בנוסף, יוצאת לאור מהדורה אלבנית של הספר וגם הדפסה מחודשת משנת 2004 בצרפתית (לאפריקאיות דוברות צרפתית).

2008 בשנה זו יוצא הספר Our Bodies, Ourselves: Pregnancy and Birth ובנוסף מתפרסם עיבוד רוסי של Our Bodies, Ourselves. בשנה זו מתפרסמות גרסאות של הספר גם בנפאל ובטורקיה.

2011 יוצאים לאור ספרי אחות בישראל, בעברית (נשים לגופן) ובערבית (المرأة وكيانها).

כיום

ארגון OBOS הוא ארגון חברתי ללא מטרות רווח, העוסק בקידום, בייעוץ ובהסברה בתחום החינוך לבריאות האישה. הארגון מספק מידע ברור ומבוסס-ראיות על בריאות, מיניות וילודה מנקודת מבט פמיניסטית וצרכנית. OBOS הוא בין קבוצות בריאות הנשים הבודדות בארה"ב שלא מקבלות כספים מיצרני תרופות.

הארגון פועל בארבעה תחומים: פרסום, פרוייקטים בנושא בריאות עבור הקהילה הלטינית, תרגום והתאמה של הספר לארצות שונות בעולם (עבודה יחד עם קבוצות הנשים במדינות השונות), העלאת מודעות ופעילות ציבורית.

במהלך חמש השנים האחרונות, ארגון OBOS:

  • הוציא לאור את הספר Our Bodies, Ourselves: Pregnancy and Birth
  • הוציא לאור את הספר Our Bodies, Ourselves: Menopause
  • הוציא לאור את המהדורה השמינית של הספר Our Bodies, Ourselves
  • יצר את – De Camino la Maternidad מקור מידע בשפה הספרדית להריון וללידה, וגם את Prommotoras de Salud – הכשרת עמיתות של מחנכות לבריאות, המבוסס על Nuestros Cuerpos, Nuestras Vidas הגרסה הספרדית של OBOS
  • סייע לעבודה בפרוייקטים של תרגוםהתאמה במדינות שונות וביניהן אלבניה, דרום קוריאה, פולין, טיבט, סרביה ותאילנד
  • פיתח ותיחזק את האתר הנלווה אל הספר,Women's Health Information Resource Center.
  • הפיץ בחינם מעל 3,000 ספרים וחומרים ברחבי העולם
  • פעל כקול מרכזי במדיניות, בקידום ובמאמצים חינוכיים הקשורים לבריאות נשים באמצעות התכנית Public Voice and Advocacy
  • בקישור המצורף תוכלו לראות טבלה המפרטת את השפות והארצות בהן ראה הספר אור
  • בנוסף, תוכלו לראות בקישור זה טבלה המפרטת את הספרים שעתידים לצאת לאור במסגרת תכנית ההתאמות התרבותיות. בין המהדורות נמצאים גם הספרים שיצאו בישראל: הספר בעברית והספר בערבית.