dsc_8533

(28) מצבים רפואיים ייחודים לנשים: בריאות השדיים

הפרק עוסק בשדיים, בבריאות ובחולי. ניתן למצוא בפרק בו את מבנה השדיים, התפתחותם בגיל ההתבגרות ואת השינויים החלים בהם בזמן המחזור החודשי ובהריון; בסימפטומים השונים היכולים להופיע בשדיים ובמשמעותם, כגון מחלות שד שפירות או סרטן השד. הפרק נועד גם לאפשר לנו להבין את המאפיינים והסוגים השונים של סרטן השד, גורמי הסיכון ובכללם הגנטיקה ככלי לאבחון ולמניעה. במהלכו נדון באמצעים השונים לאבחון בין אם באמצעות בדיקה עצמית, בדיקת רופא/ה או בדיקות אחרות. אם אכן התגלה סרטן שד ישנה המלצה כיצד לבחור צוות מטפל שאיתו יהיה לך נוח ונעשה סדר באפשרויות הטיפוליות הרבות המוצעות לחולות בימינו. כמו כן ישנה בפרק התמודדות עם האספקטים הגופניים והנפשיים של המחלה והשלכותיה עלינו ועל הסובבים אותנו. ולבסוף גם דיון בחיים שלאחר הסרטן: טיפולי פריון, היריון, ניתוחי שיחזור, מנופאוז ועוד.

הפרק סוקר את גופנו ומתמקד במצבים רפואיים ייחודיים לנשים, הסוגיות שהם מעלים איתם ומסייע בהרחבת הידע וההבנה שלנו בכל הנוגע למערכת המין והרבייה שלנו. הוא נפתח פותח בהדרכה לבדיקה עצמית ואמצעים לזיהוי שינויים מהמצב התקין, סוקר סימנים שכיחים לבעיות במערכת המין והרבייה ומתי הם מחייבים אותנו לפנות לבירור. הפרק עוסק בבדיקה הגיניקולוגית, האם רק הרופא/ה יכולים לראות את מה שיש לנו בין הרגליים? מה עלינו לצפות בזמן הבדיקה הן מבחינת היחס והן מבחינת הרוטינה? אילו סוגים של בדיקות יש? וכן סוקר בהרחבה מצבי מחלה שכיחים וביניהם דימום רחמי לא סדיר, דלקות ברחם ובנרתיק ושינויים טרום-סרטניים בצוואר הרחם. מתוארים מצבים שפירים כשרירני הרחם (מיומות) וציסטות בשחלות אך גם גידולים סרטניים בפות, בנרתיק, בצוואר הרחם, ברחם ובשחלות. כן מתוארות בפרק דרכי האבחנה ומגוון הטיפולים התרופתיים והניתוחיים למחלות אילו, על מנת שנוכל להיות שותפות פעילות ולקבל החלטות הקשורות לתהליך הריפוי שלנו.

(30) דאגות מיוחדות לנשים במצבים רפואיים רווחים

הפרק עוסק במחלות ובתסמונות שלוקים בהם הן גברים והן נשים, אך ביטויים בנשים גדול יותר. כך למשל: מיגרנה השכיחה יותר אצל נשים, וכן אנמיה היכולה להיגרם ממצבים תורשתיים או אחרים והיא נוצרת כתוצאה ממחסור בברזל או בחומצה פולית. ניתן לטפל באנמיה באמצעות שינוי בדיאטה או לקיחת תוספים. מחלה נוספת השכיחה יותר אצל נשים היא דלקת מפרקים המתרחשת אצל נשים פי שלוש מאשר אצל גברים. למחלות אלו ואחרות (דלקת של הסחוס, דלקת מפרקים ראומטואידית שהינה מחלה אוטואימונית) קיימים טיפולים שנועדו להקל על הסימפטומים וכן טיפולים רפואיים. ישנן מחלות אוטואימונית הנפוצות ביותר אצל נשים, ביניהן מחלות של התירואיד, לופוס או זאבת, סקלרודרמה. בעיות כרוניות של כאב ביניהם פיברומיאלגיה, בעיות קרדיו-ווסקולריות הן בעלות התייחסות מופחתת אצל נשים. מחלות אלו כוללות אטרוסקלרוזיס, יתר לחץ דם, מחלות לב קורונריות, התקף לב ושבץ, סרטן המעי הגס והרקטום, סכרת סוג 1 ו-2. וכן בעיות בדרכי השתן. נהפרק דן בסימפטומים, בגורמי סיכון ומניעה כמו גם בטיפולים מוצעים.

כתיבת תגובה