למגוון הסדנאות שלנו:

אודות הסדנאות לצוותים

  • הסדנאות מיועדות לא.נשי צוות חינוכי וטיפולי.
  • ישנה גמישות במספר המפגשים (לרוב בין 3-8), כאשר כל מפגש אורך שעה וחצי ומתקיים בקבוצות קטנות של עד 15 משתתפים.ות.
  • ניתן להתאים את התכנים המעובדים במהלך המפגשים בהתאם לצרכי הצוות.
  • הסדנאות מתקיימות בדרך כלל במקביל או לפני קיום סדרה לנערות.
  • הסנדאות מועברות על ידי מנחות קבוצות מוסמכות ובעלות ניסיון רחב.

התכניות מאושרות ומוכרות במסגרת
מערכת גפ"ן של משרד החינוך.
שם התכנית: 11036-נערות לגופן- צוותים והורים

סדנאות לצוותים בנושאים של גוף, בריאות ומיניות

ניתן לבנות סדרת מפגשים לצוותים מתוך הנושאים הבאים:

  1. מה ייחודי בבריאות נערות ונשים? המפגש יעסוק בהיבטים ייחודיים של בריאות, גוף ומיניות של נערות ונשים. סוגיות חברתיות-בריאותיות ומקצועיות הנוגעות להיבטים הייחודיים בבריאות נשים, ההבדלים בין המינים, דגשים ונקודות לחשיבה.
  2. דימוי גוף – הדרכים בהם מתעצב דימוי גוף, תכתיבים תרבותיים ותקשורתיים, יחסי אמהות-בנות, דימוי הגוף בשלבים שונים של חיינו, דימוי הגוף אצל נערות מתבגרות בכלל ובקרב נערות בסיכון בפרט. כיצד נוכל לבנות דימוי גוף בריא יותר? הקשר בין דימוי גוף לביטחון עצמי בשנות הנעורים הרגישות, דימוי גוף המאפיין פגיעה, הסתרה, פרובוקציה ומחסור ואיך אנחנו כמטפלות מרגישות ופועלות ביחס לכך?
  3. בריאות מודעת ומניעה –  אחריות על בריאותנו. מה בין בריאות נפשית לבריאות גופנית? היבטים ייחודיים לגיל ההתבגרות, מה כרוך ביצירת שינוי בדפוסי הבריאות? מהו אורח חיים בריא? כיצד נוכל לשפרו מתוך רשימת ההמלצות המוצעת לקבוצת הגיל? מה נרצה ונוכל לאמץ וליישם? שיח רגוע ומכיל על דפוסים מזיקים כשימוש באלכוהול וסמים, דיאטות ועוד.
  4. אנטומיה, התבגרות ומחזור חודשי – איך בנויה האנטומיה הנשית? מה אנחנו יודעות? מה הן באמת יודעות? ההתפתחות הגופנית והרגשית, סוגיות חברתיות הנוגעות לגוף, למחזור החודשי ולאנטומיה, הסתרה/השתקה וידע. איך לספק מענים והסברים טובים ופשוטים?
  5.  מיניות – שיח פתוח וגלוי על סוגיות הנוגעות למיניות, לנורמות חברתיות, לזוגיות וליחסים. ידע ומחסור בידע – הנערות לכאורה יודעות הרבה, אך גם לא יודעות כלום. הן חשופות למידע ולפרקטיקות מיניות ברשת שעלולים להיות לא מהימנים ומסוכנים. איך נוכל לעזור להן? מהם מקורות המידע והשירותים בהם נוכל להיעזר? מהן נורות אזהרה, מהי פגיעה מינית והטרדה?
  6. אמצעי מניעה, מין בטוח, מחלות מין – מידע אודות אמצעי המניעה הקיימים לנערות ויתרונותיהן. במפגש נספק בסיס לחינוך למין בטוח, מידע אודות מחלות מין והסיכונים המרכזיים.
  7. הריון לא רצוי, הפסקות הריון – נדון בסוגיות רגשיות ותרבותיות של היריון לא רצוי ובאפשרויות הפרקטיות העומדות בפני נערה במצב זה. נלמד על הוועדות להפסקת היריון, התהליכים והחוקים, אפשרויות אימוץ ועוד. התמיכה והליווי שניתן להגיש במצבים אלו והתחושות האישיות שלנו כנשות מקצוע.
  8. מפגש עם רופא.ת הנשים – היבטים רגשיים וחסמים בפני בדיקה גניקולוגית. למה ניתן לצפות ומה קורה בבדיקה גניקולוגית של נערות? מתי מומלץ לשלוח נערות לבדיקה? כיצד להכין את הנערות לחוויה ועם איזה מידע עליהן להגיע? איך ניתן להפיק את המרב מביקור אצל רופא.ת נשים? העלאת המודעות לזכויות בבדיקה. המלצות והקניית ידע מעשי שיסייע לנערות רבות בכל מפגש עם הרופא או הרופאה.
  9. מינוף ויצירת שינוי באורח החיים בבריאות ובמיניות – סדנת סיכום. חשיבה משותפת על צעדים עתידיים ברמה האישית, הטיפולית והקבוצתית. צעדים לטווח הקצר ולטווח הארוך.

העבודה עם הצוותים מאפשרת הזדמנות לעיבוד רגשי ברמה האישית והמקצועית, של תכנים מורכבים ומשמעותיים בחיינו כנשים ואמהות.
אנו רואות חשיבות רבה בהתמודדות אישית של נשות הצוות עם סיפורן הפרטי כנערות בעצמן, שכן כולנו תוצר של חינוך, תרבות, מסורת והבניות מגדריות כבר מילדותנו.
חלק ממטרות הסדנא הן – לאפשר לצוות לקחת אחריות, להקשיב ולהכיל מורכבות רגשית, לזהות מקרים שבהם נכון להעביר את הנושא לטיפול של א.נשי מקצוע חיצוניים המומחים.ות בתחום, לעומת מקרים בהם נוכל להתמודד בעצמנו, תוך שמירה על ערוץ תקשורת פתוח עם הנערות.

סדנאות "בטוחות ברשת" לצוותים

הסדרה המיועדת לצוותים עוסקת בעולם הוירטואלי של הרשת ובנערות המתקיימות (גם) בו. במפגשים נשים דגש על השפעות הרשת בכל הנוגע לבריאות, לגוף ולמיניות של הנערות, תוך התמקדות בטוב וגם במסוכן, בזיהוי, התמודדות ובטיפול בעת הצורך. התכנית נותנת מענה לצוותים ומתרגלת אותם בניהול שיח פתוח ואמיתי עם הנערות בתחומים מושתקים כדי לתרום גם לבטיחותן ברשת. 

מומלץ לקיים במקביל סדרה בת לנערות, המותאמת לסוגיות המעסיקות אותן ונוגעות לבטיחותן ברשת עם דגש על גוף, בריאות ומיניות בריאה.

דגשים ייחודיים בסדרה לצוותים

כולנו נמצאים.ות שעות רבות מהיממה ברשת, עולם שהוא חדש ולא פעם מאיים ולא ברור. הפניות מהשטח מעלות שצוותים חינוכיים-טיפוליים רבים מרגישים בהקשרים אלו שהצורך בשיח הוא גדול, אך לצוות אין מספיק ידע, ויש תחושה כללית של חוסר בטחון לעסוק בנושאים אלו. חסרה לצוותים הכרות מעמיקה עם עולמן של הנערות ברשת, עם התכנים אליהן הן חשופות, השפה המדוברת, השאלות המוסריות וגם ההיבטים הטכנולוגיים. אנו רואות את השיח הפתוח על נושאים אלו עם נערות כחלק בלתי נפרד מכל עבודה חינוכית טיפולית ועל כן, מציעות סדרה זו המהווה שער לעולם זה.

בעמותת "נשים לגופן" אנחנו מתמחות בעבודה עם נשים כנשות מקצוע. עקרון מרכזי בעבודתנו עם נשות מקצוע הוא עבודה מקיפה משני היבטים משלימים: ההיבט של המשתתפות עצמן כנשים פרטיות, כנשים ו/או כאימהות לצד ההיבט המקצועי של עבודתן המקצועית השוטפת. הנושאים הנדונים בהכשרה נמצאים לעיתים בסתירה בין כובעים אלו ויש פערים בין שאיפות, התנהגויות יומיומית ועמדות ולכן, המשתתפות זקוקות להעמקת הידע ולמסגרת המאפשרת שיתוף והתייחסות מעמיקה יותר לדילמות היומיומיות.

ההכשרה כוללת תכנים מאשכולות הידע הבאים

בניית זהות ברשת, סכנות ובטיחות: הכרות סביב אתגרי פיתוח זהות בגיל ההתבגרות בשנים מורכבות של התפתחות ושינויים רגשיים וגופניים. מה היא זהות אינטרנטית, ממה היא מורכבת? איפה הנערות מסתובבות ברשת, מהן האפליקציות המרכזיות בהן הן משתמשות? סכנות מרכזיות ואיזו השפעה יש לרשת עליהן? איזה רגשות הנושא מעורר בנו? מניעה וזיהוי הסכנות הקיימות, איך נגביר את הבטיחות עבור נערות? איך נתמודד בעת פגיעה ואיך נטפל? מקורות של ידע הכוונה ועזרה לנערות ברשת.

דימוי גוף, אכילה בריאה ומניעת הפרעות אכילה: נערות נמצאות בסיכון מוגבר להפרעות אכילה ולפגיעה עצמית מתוך הנטייה לדחוק פנימה (acting in) ולהזיק לגוף. לרשתות יש מקום חשוב בהתמודדות עם סוגייה זו בכל הנוגע לדימוי הגוף שלנו. סוגיות ייחודיות לרשתות חברתיות, זירות סכנה והשפעה על אכילה והבניית הפרעות אכילה. נורות אזהרה ולמה כדאי לשים לב, זירות המזינות לנערות את הפרעות האכילה, דרך התגובות ברשת ועד פורומים המייעצים לפגיעה עצמית. נחשוב האם וכיצד ניתן לבנות דימוי גוף חיובי בעידן בו ההשפעה של הרשת על נערות היא כה משמעותית? למה נשים לב ואיך נעביר לנערות את הנושא בשנות הנעורים הרגישות?

מיניות בריאה: מיניות היא סוגיה מרכזית בחיי כולנו והיא משמעותית ביותר בגיל ההתבגרות. הניסיון מלמד שבניגוד למה שנהוג לחשוב, לנערות חסרות לעיתים תשובות לשאלות רבות המטרידות אותן. הן חסרות דמות של מבוגר.ת אחראי.ת אותם יוכלו לשתף ולשאול בכדי שלא יסתמכו על המידע ברשת. איך כדאי לדבר עם הנערות על נושאים אלה? בסדנא נשים דגש על התאמה תרבותית, דתית וגילאית של הנערות והצוותים.

סדנאות למניעת אלימות מגדרית לצוותים

התכנית לצוותים מורכבת משלושה מפגשים ומטרתה לפתח ולחזק את א.נשי הצוות בתור הדמויות המלוות את הצעירות בהתמודדותן עם שאלות של זוגיות מיטיבה או פוגענית.

במפגשים נדון במערכות יחסים מתוך כוונה לפתח הסתכלות בריאה וחיובית עליהן אצל הנערות. נדון בנושאים כגון:

  • איך להיות דמות מסייעת בזיהוי ובחירה של זוגיות מיטיבה.
  • מופעי זוגיות וסריקת המרחבים בהם נערות פוגשות מודלים של זוגיות.
  • שלבי החיים של זוגיות, ניפוץ מיתוסים על זוגיות, זיהוי, התמודדות ויציאה ממצבים סיכונים.
  • מין בטוח ומוגן, אמצעי מניעה, חיזור, הסכמה ורצון.
  • הכרת נורות האזהרה לזיהוי יחסים פוגעניים.
  • המקום שלי כאשת צוות בתמיכה בשינוי.

התכנית מאושרת ומוכרת במסגרת מערכת גפ"ן של משרד החינוך. שם התכנית: 11036-נערות לגופן- צוותים והורים

ציטוטים מתוך משובים של צוותים חינוכיים טיפוליים

  • "בפעם הראשונה שדיברנו על פמיניזם יצאתי עם תחושה שאין למקום הזה מה לחדש לי, מה שהתברר כטעות במפגשים הבאים, זה פתח לי נקודות ראות חדשות שלא חשבתי עליהן קודם."
  • "אני יודעת שזה ביזיון, אבל אף אחד לא באמת דיבר איתי על מיניות. למדתי מעצמי, מהספרים של דניאל סטיל, מלהרגיש שהם עושים לי נעים בין הרגליים ואז התחלתי לחפש…."
  • "ההנחיה מאוד טובה, מכילה, רכה, אמפטית, מקום לכל אחת, בסה"כ נהניתי, המפגש החברתי חשובים, סיפורי חיים מרגשים ומעניינים."
  • "הפתיחות והאווירה הנינוחה והמזמינה שהביאה המנחה היו מאוד משמעותיים בסדנא ותרמו במידה רבה להיותה משמעותית ורלוונטית."
  • "ההשתלמות מאוד מעניינת אותי ואני לומדת בה המון, הן לחיי האישיים והן למסגרת עבודתי כעובדת עם נערות. אני חושבת שיש חלק משמעותי בזה שהמנחה שמעבירה את ההשתלמות במקצועיותה גורמת לי לעניין רב ומרתקת אותי מאוד (מעבירה את הידע בצורה מעולה וכיפית). תודה רבה 🙂"
  • "ההנחיה הייתה מכילה, אמפתית, קוראת את הקהל שמולה, מעניינת ומלמדת. שמחה על הקשר שנוצר. תודה לכן!"