בישראל מתקיימות כל שנה כ-600 לידות בית מתוכננות. הלידה בבית מיועדת ליולדות בריאות, שאינן בסיכון על פי הגדרה רפואית (Low risk), המבקשות ללדת בבית בסיוע מיילדת מוסמכת או רופא/ה מומחה במיילדות וגינקולוגיה. רוב המחקרים שנערכו בעולם  בנושא לידות בית, מעידים על שיעורים נמוכים של התערבויות רפואיות ועל שיעור זהה של תמותת יולדות ויילודים, בהשוואה ליולדות בסיכון נמוך שילדו בבתי חולים. בבחירה בלידת בית, נשמר רצף טיפולי לאורך ההיריון, הלידה ומשכב הלידה, ונוצר קשר של אמון, הבנה והדדיות בין המיילדת ליולדת, תוך הדגשת צרכי היולדת והיילוד ובטיחותם. רצף זה חיוני להצלחת הלידה ולחוויית לידה מעצימה ומשותפת של היולדת, היילוד ובני/ות המשפחה.

 

…"בסוף שאלתי את עצמי: אם הייתי חיה בהולנד הייתי יולדת בבית או בבית חולים? והתשובה הייתה ברורה ברור שבהולנד הייתי יולדת בבית. אז הבנתי שאם זה העניין החברתי זה שטויות, וברגע שהחלטתי הצלחתי גם לגייס תמיכה מכל הכיוונים, חברות, נשים אחרות שילדו בבית, גיסתי, אפילו את ההורים שלי גייסתי בסוף".

 

אם בחרנו ללדת בבית עלינו ליצור קשר עם מיילדת מוסמכת, לא יאוחר מהשליש השני להיריון. הפגישה הראשונה עם המיילדת היא פגישת התייעצות, הכוללת תהליך של הסכמה מדעת, שבו נקבל הסבר מקיף על לידת בית, ההכנות לקראת הלידה, הכנת הבית והמלווים, הבדיקות הרפואיות החיוניות שנעבור במהלך ההיריון, ומעקב משכב לידה לאם וליילוד. כמו כן, נקבל פירוט על המצבים המיילדותיים שבהם יהיה עלינו לעבור לבית החולים הקרוב.

לאחר הבחירה במיילדת והפגישה הראשונה איתה, תיערכנה פגישות של מעקב היריון.  בפגישות אלה, המיילדת תכיר את ביתנו, תסייע לנו לתכנן את סביבת הלידה ואת הציוד הנדרש ותערוך מעקב היריון. במסגרת מעקב ההיריון, המיילדת תעקוב אחר גדילת העובר והמצג (תנוחת העובר ברחם), תבדוק את הסימנים החיוניים שלנו (לחץ דם כו'), ותדריך אותנו בנושאים של תזונה נכונה, פעילות גופנית ושמירה על אורח חיים בריא.

עם סימני לידה פעילה המיילדת תגיע לביתנו. המיילדת תתמוך בנו במהלך הלידה ותסייע להתקדמות הלידה באמצעות שימוש באמצעים טבעיים, כבריכת מים, תרופות הומיאופתיות, עיסויים עם שמנים אתריים ותנועתיות. בלידת בית המיילדת משגיחה על שלום העובר באמצעות מכשיר דופלר בהאזנה לסירוגין.

אם במהלך הלידה תידרש העברה לבית החולים, למשל במצב של מי שפיר עכורים (מקוניום), האטות בדופק העובר, המעידות על מצוקה עוברית, חוסר התקדמות הלידה, שלב שני מתארך או צורך במשככי כאבים – המיילדת תסייע במעבר לבית החולים ותמסור את סיבת ההעברה ופרטי הלידה לצוות הרפואי בחדר לידה.

לאחר הלידה, המיילדת תעניק לנו וליילוד את הטיפול הראשוני הנדרש. בימים שאחרי הלידה היא תגיע לביצוע מעקב משכב לידה, תבדוק את היילוד ותתאם ביקור של רופא/ת ילדים. המיילדת תעביר לנו גם את מסמכי סיכום הלידה, לצורך רישום היילוד במשרד הפנים.

מרבית לידות הבית מתקבלות על ידי מיילדות מוסמכות, בעלות רשיון של משרד הבריאות, המשתייכות ל"אמה"י" – ארגון מיילדות הבית ישראל. ארגון זה הוקם בשנת 2002 על ידי מיילדות מוסמכות ומנוסות, אשר עוסקות בקיום לידה במסגרת ביתית בעבור נשים הרות ומשפחותיהן, הבוחרות באפשרות זו. בהמשך להקמתו של ארגון אימה"י מינה משרד הבריאות ועדה שדנה בהסדרת נושא לידות הבית ובינואר 2008 פורסמו הנחיות משרד הבריאות ללידות בית בישראל (חוזר מספר 01/2008).

לקריאה נוספת, ראו הספר נשים לגופן, 2011. טל תמיר (עורכת). בן שמן: הוצאת מודן.