"צמח הטקילה מונע בריחת סידן והתדלדלות עצם".

"חיסון שפותח בארצות הברית יכול לחסל סרטן שד".

"תמצית עוזרת בטיפול דלקות בדרכי השתן".

"יתכן שגלולת הפלה יעילה במאבק נגד סרטן שד".

 

מה משותף לכותרות הללו מערוצי חדשות אמריקאים מרכזיים?

הן משקפות את אחת הבעיות המרכזיות שמאפיינות את הסיקור התקשורתי של חדשות בתחום הבריאות. לא רק שהכותרות מוגזמות ונלהבות יתר על המידה אלא שהן לא מדוייקות (ויש שיאמרו שיקריות) משום שהן מדווחות על מחקרים שנעשו על עכברים, ולא על א.נשים.

 

בשנת 2009 נערך סקר בקרב עיתונאי בריאות, בערוצי תקשורת גדולים בארצות הברית על ידי "קרן משפחת קייזר". ממצאי הסקר מתארים כיצד יעדי רייטינג ותקציב פוגעים באופן חמור באיכות הסיקור. נראה שהלחץ להיות הראשונים לדווח על ידיעה חדשה, מצמצם את המקצועיות הנדרשת, ביצוע תחקיר מעמיק לפני פרסום. המירוץ לפרסם לפני המתחרים יוצר אינפלציה של ידיעות רדודות על טיפולים וטכנולוגיות חדשות ואיננו מאפשר דיון מעמיק בתוכן רפואי מורכב ובמדיניות ממשלתית. כך כמעט מחצית מעיתונאי הבריאות שהשתתפו בסקר (44%) ענו שלעיתים קרובות ערוצי התקשורת מבססים את דיווחי הבריאות על הודעות לעיתונות שנשלחות למערכת, מבלי להוסיף תחקיר או ניתוח עיתונאי משמעותי לסיקור.

 

ייתרה מכך, ערוצי תקשורת גדולים ומרכזיים מאפשרים לעיתים קרובות לגופי פרסום, לאנשי מכירות, או לספונסרים להשפיע ישירות על התוכן (לפי 11% ממשתתפי הסקר).

 

מה אנחנו, הקוראות, הצופות והמאזינות, יכולות לעשות?

 

האתר HealthNewsReview.org מספק ניתוח ידיעות, פרסומות, יחסי ציבור ושאר מסרים תקשורתיים שעשויים להשפיע עלינו. בעקבות האתר כולנו יכולות לבחון האם וכיצד עונה התוכן התקשורתי בנושאי בריאות על עשר השאלות הבאות:

 

  1. מהי העלות הכוללת?
  2. באיזו תדירות מופיעה תועלת?
  3. באיזו תדירות מופיע נזק?
  4. עד כמה חזקות הראיות וההוכחות המדעיות?
  5. האם יש בידיעה הגזמה של המצב הבריאותי הנדון?
  6. האם מוצגות אלטרנטיבות?
  7. האם הגישה המדווחת באמת חדשה?
  8. האם זה זמין עבורי?
  9. מי מקדמים את זה?
  10. האם הם סובלים מניגוד עיניינים?

 

באותו אתר אפשר גם למצוא דירוג של 2,000 דיווחים בנושאי בריאות, מערוצי תקשורת אמריקאים גדולים, המלצות וטיפים להבנה של הסיקור ורשימה של מומחים ומומחיות עצמאיים.

 

רק בריאות!

 

מקור באנגלית: https://www.ourbodiesourselves.org/book-excerpts/health-article/how-to-evaluate-health-news/

תרגום: דר' הדס איל, מתנדבת בבי"ס ביאליק-רוגוזין לילדי עובדים זרים ובמרכז הידע והפעולה, נשים לגופן