מהי בלוטת התריס?

בלוטת התריס (או בשמה האחר בלוטת המגן, תירואיד) היא בלוטה אנדוקרינית כלומר בלוטה המייצרת ומפרישה הורמונים אל מחזור הדם – בלוטה קטנה בצורת פרפר הממוקמת במרכז הצוואר. בלוטת התריס אחראית על ייצור שני הורמונים – תירוקסין (T4) וטריודותירונין (T3) – אשר מועברים באמצעות כלי הדם לכל הרקמות בגוף ומסייעים, בין היתר, בוויסות חילוף חומרים, בצמיחה ולתפקוד התקין של המוח, הלב והשרירים.

הידעת שנשים סובלות פי 7 מהפרעות בבלוטת התריס מאשר גברים? 

פעמים רבות רופאים.ות מסווגים דיווחים של נשים על סימפטומים הנובעים מהפרעות בתפקוד בלוטת התריס כסימפטומים פסיכולוגים, ובכך גורמים לעיכובים באבחון ובטיפול. לכן, חשוב לבצע את בדיקות תפקוד הבלוטה אם אנו חשות תסמינים ראשוניים כמו חולשה, עייפות, השמנה, רגישות לקור, תנודות במצב הרוח, ובעיקר אם אלו מופיעים בתקופות של תנודות הורמונליות כמו גיל ההתבגרות, הריון ולידה או גיל המעבר. 

אם את סובלת מדיכאון, אנמיה וכולסטרול גבוה, כדאי לבצע את הבדיקות אחת לשנה ובהתאם לסימפטומים. 

בנוסף, יש חשיבות רבה באיזון תפקודי בלוטת התריס לקראת הריון ובזמן הריון. חוסר איזון עלול לפגוע בהתפתחות העובר ולגרום לסיבוכי הריון ואף להפסקות היריון. 

מהן הבדיקות שעלינו לבקש כדי לאבחון תפקודי בלוטת התריס? 

אבחון תפקודי בלוטת התריס מתבסס על בדיקת דם פשוטה. הבדיקה המרכזית היא בדיקת TSH והיא עובדת בהיגיון הפוך – כשערך ה-TSH גבוהים מטווח הנורמה המשמעות היא שיש תת פעילות של הבלוטה. כשתוצאות בדיקת ה-TSH חורגות מטווח הנורמה, מומלץ לבצע בדיקות דם נוספות לצורך דיוק האבחון -. T3, T4, FT3, FT4, THYROGLOBULIN. 

בנוסף למדדי הבלוטה, במקרה של חריגה בבדיקת TSH או בהמצאות סימפטומים, רצוי לבדוק את כל מדדי נוגדני בלוטת התריסTg Ab, TPO Ab, TSI. הנוגדנים הם חלבונים המיוצרים על ידי מערכת החיסון כנגד פעילות בלוטת התריס. מומלץ לבצע בדיקת נוגדנים לפחות פעם אחת כדי לאבחן האם מקור חוסר האיזון הוא אוטואימוני.

בנוסף לבדיקות הדם, וכחלק מהבדיקות האבחנתיות, מומלץ לבצע בדיקת מישוש פיזית אצל אנדוקרינולוג.ית, ובדיקת אולטרסאונד של הבלוטה.

מה ניתן לעשות לאחר אבחנה? גם תרופות אבל לא רק…

הגישה המערבית הקונבנציונלית לטיפול בתת פעילות בלוטת התריס ובמחלת ההשימוטו מסתמכת על תרופות המכילות הורמונים סינטטיים. 

הסוג הראשון והנפוץ הוא תחליף להורמון T4 – תירוקסין סינתטי. הסוג השני והפחות נפוץ של תרופות הוא תחליף להורמון T3 – ליותירונין סודיום סינתטי. אם את חשה תופעות לוואי עקב נטילת התרופות, החמרה או היעדר הקלה בתסמינים מומלץ לפנות לרופא.ה ולנסות תרופה של חברת תרופות אחרת או שינוי מינון עד למציאת פתרון המתאים ביותר עבורך.

הטיפול התרופתי הוא לכל החיים. חשוב שנבין שהתרופות אינן מרפאות את המחלה, אלא הן מסייעות לאיזון הורמונלי ולהפחתה בתסמינים.  

בנוסף לכך, אנו מציעות לך להכיר ולשקול גם גישות נוספות לטיפול בבלוטת התריס ובסימפטומים על פי הרפואה המשלימה לפיה ניתן להכניס את המחלה לרמיסיה (נסיגה) באמצעות תזונה מתאימה, פעילות גופנית ואורח חיים בריא. 

כך למשל, ישנם טיפולים אלטרנטיביים רבים שייתכן שיוכלו לסייע לך. דוגמאות לטיפולים כאלו הן דיקור, הומאופתיה, שיאצו, טווינא, נטורופתיה, כירופרקטיקה, אוסטאופתיה ועוד. כמו כן, ניתן לנסות ליישם שינויים באורח החיים גם באופן עצמאי כמו אימוץ תזונה ללא גלוטן, תזונה אנטי דלקתית או תזונת פלאו אוטואימיונית (פרוטוקול תזונה המתאים למי שסובל.ת ממחלה אוטואימונית בתהליך שכולל בחינה אישית של השפעת מאכלים שונים על הגוף). כמו כן, תרגול מיינדפולנס, מדיטציה, שינה טובה, יוגה, תנועה עדינה ושהיה בטבע – כולן פעולות שיכולו לסייע לך.

הפוסט נכתב בשיתוף יוזמת 'עזרה בבלוטת התריס'- מיזם חברתי חדש ללא מטרת רווח למען רווחתן ובריאותן של נשים עם בעיות בבלוטת התריס.

למידע נוסף על בלוטת התריס ותריסיות יתר לחצי כאן