1. כאבים

כאבים בשדיים היא תלונה שכיחה מאוד בקרב נשים בכל הגילים. כאבי שדיים מחזוריים שמחמירים לפני הווסת ומוקלים אחריו מופיעים בתגובה לשינוים הורמונאליים ואין בהם כל סכנה. תרופות הורמונאליות כמו גלולות למניעת היריון, טיפול הורמונלי תחליפי וטיפולי פוריות עשויים להחמיר כאבים אלה. מסיבות שאינן ברורות, עשויה גם צריכה של קופאין לגרום לכאבים בשדיים. אם קיימים כאבים חד צדדיים, עזים וקבועים, שאינם משתנים עם המחזור, מומלץ מאוד לערוך ביקור אצל רופא/ה שיוכלו לבצע בדיקה גופנית ובדיקות הדמיה לפי הצורך. עם זאת, על פי רוב לא נמצאת סיבה לכאבים. הפסקת צריכת קופאין מצליחה לעיתים קרובות להקל גם על כאבים מסוג זה.

דלקת בשד (מסטיטיס)

כאבים עזים המלווים באודם וחום הם בדרך כלל תוצאה של דלקת בשד (מסטיטיס). דלקת בשד שכיחה בעיקר בתקופות הסובבות לידה והנקה ונובעת מכניסה של חיידקים דרך סדקים זעירים בפטמה. הטיפול בדלקות בשד כולל טיפול אנטיביוטי ובמקרים בהם ישנה גם הצטברות של מוגלה, יש צורך לבצע ניקוז של המוגלה על ידי דיקור או בניתוח.

דלקת בשד שאינה מופיעה סביב לידה והנקה או שאינה משתפרת תחת טיפול אנטיביוטי מחייבת בירור נוסף על מנת לוודא שלא מדובר בסרטן שד דלקתי.

 

2. גושים

כאמור, תחושה של גוש בשדיים אינה תחושה נדירה בקרב רוב הנשים. עם זאת, בכל עת שאנו מרגישות גוש בשד כדאי להתייעץ עם רופא/ה על מנת לשלול אפשרות שמדובר בגידול ממאיר (סרטן).

3. הפרשה מהפטמה

כל צינורות החלב מסתיימים בפתח בקצה הפטמה. במידה ומצטבר נוזל בתוך צינורות החלב הוא יופרש מהפטמה. מידה מסוימת של נוזל נמצאת בתוך צינורות החלב באופן טבעי ועיסוי השד עם לחיצה על הפטמה יגרום להפרשת הנוזל אצל רובנו. הפרשה כזאת היא טבעית ואינה מדאיגה. עם זאת, כאשר יש הפרשה מהפטמה גם בלי לחיצה עליה, מעיד הדבר על תהליך בתוך צינורות החלב שגורם להפרשה וכדאי לברר את מהותו. תהליך כזה בדרך כלל יהיה שפיר, אך לעיתים יכול להיות טרום ממאיר או ממאיר ועל כן מומלץ מאוד להתייעץ עם רופא/ה. ההפרשה יכולה להיות צלולה, עכורה, חומה, אפרפרה, צהובה, חלבית או דמית. במקרה של הפרשה חלבית חשוב לשלול גידול בבלוטת יותרת המוח שמפריש הורמון חלב (פרולקטין).