"יש פשוט טונות של מידע! במיוחד בתור מישהי שלא מכירה תינוקות באופן אישי… המון אנשים נתנו לי עצות ושיתפו אותי בניסיונם, והמליצו לי על ספרים טובים וגם חרשתי את האינטרנט באובססיביות שלא תיאמן בכלל.

פתאום צצו כל האמהות האלו, שרוצות לספר לי כל מיני דברים. למדתי מהן המון וגם קיבלתי אישור שכל התחושות שלי הן בסדר: כאב לי הגב, זה בסדר? אני עייפה, זה בסדר? עצבנית, זה בסדר? רוצה לאכול כל הזמן? לא רוצה לאכול את המאכלים האהובים עלי… נגיד, בתחילת ההיריון לא יכולתי לאכול גרנולה, שזה אחד המאכלים האהובים עלי, פשוט לא יכולתי לגעת בזה, או קינואה, שהיה משהו שאכלתי כל יום. אבל היה לי מספיק מידע כדי לדעת שהטעם שלי משתנה ושזה בסדר גמור, ועכשיו זה חזר, שזה בכלל נחמד…"

 

הנשים שבחיינו

גורמים רבים מעצבים את האופן בו נלמד על היריון ואימהות. השראה ומידע יכולים להגיע מהנשים שבחיינו: אמהות, סבתות, אחיות, בנות דודות, דודות וחברות. אם הנשים הקרובות לנו עברו חוויות חיוביות, הן תעברנה לנו מסרים חיוביים. אנו נספוג מהן ביטחון וכך יהיה לנו קל יותר לגשת ללידה בשמחה ובדרך חיובית. יתכן שהנשים הקרובות לנו עברו חוויות לא טובות ולא מעצימות והן עלולות להעביר אלינו פחדים וחששות. במקרה כזה, ייתכן שנרצה לדבר עם אשת מקצוע, מילדת, אחות או תומכת לידה (דולה) וללמוד ממנה יותר על תהליך הלידה ועל ההחלטות המשמעותיות שלגביהן כדאי לנו להיות מוכנות. תחושות של פחד ומתח גורמות להזרמה של הורמוני עקה (סטרס/מתח), אשר נוגדים את ההורמונים ההכרחיים ללידה קלה. לכן, כדאי שנעשה כל שביכולתנו על מנת להפחית את  רמת המתח ולצבור כמה שיותר דעות וחוויות חיוביות על אודות היריון, לידה ואימהות. עלינו לזכור תמיד שביכולתנו ללדת אחרת ולחוות חוויות שונות מבנות משפחתנו, גם אם אנו חולקות את אותם הגֶנים.

 

ספרים, סרטים ואתרי אינטרנט

המדפים בחנויות הספרים מלאים בספרים על לידה ובסיפורי לידה. כמעט כל ספר מכיל שמץ של מידע מועיל. חלק מהספרים יוצאים במהדורות חדשות ומשמשים כמדריכים אמינים ומעוררי השראה. ספרים אחרים מתארים בעקביות ובצורה מוחשית את שנת ההיריון. עם זאת, יש גם ספרים שמשתמשים בהומור רב מדי וכאלה שמדווחים על סיכונים וסיבוכים באופן שנראים סבירים יותר, או מסוכנים יותר, מהמציאות. כאשר אנחנו בוחרות ספר או ספרים, כדאי שנמצא את אלה שעונות על שאלותינו, ונשתדל שלא יהיו כאלו שמחדירים בנו דאגה, ספק, בלבול או פחד.

הרבה אתרי אינטרנט ופורומים באינטרנט דנים בהיריון ובלידה. לעתים הם מבלבלים ומכילים מידע סותר משום שגם ביניהם יש שונות גדולה, הנובעת מהמשתתפות בהם, מדעותיהן ומחוויותיהן. באתר האינטרנט שלנו ניתן למצוא רשימה קצרה של קישורים וספרים מומלצים: www.wtb.org.il.

 

קבוצות תמיכה ורשתות חברתיות

קבוצות תמיכה לנשים הרות ולאמהות חדשות יכולות להוות מקור נהדר לשיתוף ולמידע מעשי.  רשתות חברתיות ליולדות הן קבוצות תמיכה המוקדשות למתן מידע לנשים, כולל מחקר התומך בפרקטיקות לידה טובות ביותר, הסכמה מדעת וסירוב מדעת ומידע על אנשי ונשות מקצוע שיוכלו לעזור לנו ללדת לידה בטוחה ומעצימה. רוב הרשתות החברתיות משתמשות באינטרנט כדי לחלק מידע.

 

קבוצות המקיימות פעילות גופנית לנשים בהיריון, מהוות, לרוב, גם קבוצת תמיכה ומפגש חברתי, ומאפשרות לשתף ולהחליף מידע על אודות תקופה ייחודית זו. נשים רבות נשארות בקשר עם חברותיהן מהקבוצה גם לאחר הלידה והופכות ל"קבוצת אמהות" (להרחבה ראו פרק 22, 'השנה הראשונה').

 

"מרכז רפואי מקומי ללסביות ולהומואים עזר לנו ליצור קבוצת היריון של לסביות. נפגשנו כל חודש, עשינו סבב בבתים של המשתתפות ואכלנו ארוחת ערב. אף אחת מאיתנו לא הכירה את השנייה קודם לכן, אך כולנו היינו פחות או יותר באותו שלב בהריוננו. דיברנו כיצד ההיריון משנה את מערכות היחסים שלנו, על מה הייתה המשמעות שלו עבור משפחותינו ועל נושאים כמו איך האמהות שלא בהיריון הרגישו  מחוץ לתהליך לעתים. עכשיו התינוקות שלנו בערך בני שנה ואנו עדיין נפגשות".

 

אם אין באזור שבו אנו גרות קבוצת תמיכה שמתאימה לנו, אולי נרצה להתחיל אחת כזו.

לקריאה נוספת, ראו הספר נשים לגופן, 2011. טל תמיר (עורכת). בן שמן: הוצאת מודן.