נשים רבות מבקרות אצל אוסטיאופטים/ות או כירופרקטים/ות או פונות לתרפיה מנואלית (השיטה המקבילה שמקורה בברית המועצות) בשל בעיות בעמוד השדרה ובשרירים או בשביל טיפולים מונעים. הדרכים בהן אנו רגילות לישון, ללכת או לשבת (למשל הליכה עם הראש קדימה או עמידה בברכיים נעולות) עשויות לגרום לחוסר איזון במפרקים: כאבים או מוגבלות בתנועה עלולים להיגרם בשל טראומה; מתח גופני עלול להיווצר בגלל מאמץ מופרז, בגלל עמידה באותה תנוחה במשך זמן ממושך, או בשל מתח בשרירים בעקבות לחץ נפשי ורגשי. טיפולים כירופרקטים לעתים יכולים לעזור למי שסובלת מכאבים בשלד ובעמוד השדרה.

הכירופרקטיקה היא שיטת טיפול ידנית. המטפל/ת מבצע/ת מניפולציה שדרתית, תנועה מהירה המבוצעת מעל חוליות עמוד השדרה של המטופל, שמטרתה להחזיר לחוליות את טווח התנועה הטבעי ובכך לשחרר לחץ מעצבים דבר שלעתים יכול לאפשר שיכוך כאב ושיפור בתפקוד. המניפולציה יכולה להפיק צליל של התפוקקות המפרק, היא איננה כואבת. כירופרקט/יקנית טוב/ה מבצעים בדיקה גופנית, יודעים לפענח בדיקות C.T ו-MRI ויודעים מתי ואיזה מניפולציה לעשות ומאילו להימנע. יחד עם זאת רצוי מאד וחשוב לבצע בירור מתאים (תוך התייעצות עם אורטופד/ית) לפני הפניה לכירופרקט/ית על מנת לברר את האבחנה ולהימנע מסיכונים שבטיפול. מרבית המטפלים/ות בישראל הוכשרו בחו"ל והכשרתם נמשכה שש שנים. חשוב לברר היכן למד/ה המטפל/ת ובאיזה מוסד רפואי הם מועסקים. מאחר ולתחום אין עדיין רישוי של משרד הבריאות וטמונות בו סכנות פוטנציאליות. יש כירופרקטים/קניות העובדים רק עם מניפולציות שדרתיות ואחרים/ות מטפלים גם בדרכים נוספות. בארץ ישנה הכשרה לאוסטיאופתים/ות במכללת וינגייט.

אוסטיאופטים/ות וכירופרקטים/קניות משתמשים במניפולציות שידרתיות כדי לייעל את תפקוד הגוף. למרות שקיימת מחלוקת על יעילות שיטות כירופרקטיות, מצא מחקר שמטופלים/ות בכירופרקטיקה דיווחו על הקלה בכאבי הגב תחתון בעיקבות טיפולים כירופרקטיים בדומה לטיפולים רפואיים רגילים .

בקרב האוסטאופתים/ות קיימות שתי אסכולות, בריטית ואמריקאית. רוב המרפאים/ות האוסטאופטים/ות בארץ עברו הכשרה בריטית שעוסקת ברמות השריר והשלד. מטפלים/ות אוסטאופטים/ות בעלי הכשרה מתקדמת יותר, עובדים גם על הגולגולת ועל איברים פנימיים בחלל הבטן והחזה. בשל הבדלים אלה, כדאי לברר לפני תחילת הטיפול מהי ההסמכה של המטפל/ת והיכן הוכשרו.

מומלץ לפנות למטפל/ת כירופרקט/ית או אוסטיאופט/ית המועסקים על ידי גוף ציבורי הנמצא תחת פיקוח.