יוגה היא מסורת עתיקה שמקורה בהודו. המונח "יוגה" מגדיר דרך להתפתחות רוחנית, שבה הפילוסופיה, התרגול והעשייה משלימים זה את זה ולוקחים את המתרגל למסע של ידיעת העצמי, דרך החוכמה, דרך השירות, דרך האהבה ודרך המדיטציה.

תִרגול יוגה מתאים מאוד לנשים. מדובר בתרגול עדין, קשוב ולא תחרותי המביא למודעות לגוף, לנפש וליחסים ביניהם, ומכניס עניין ואינטימיות למערכת היחסים של נשים עם גופן.

מכיוון שהמערך הפסיכו-פיזי של הנשים שונה מבחינות מסוימות מזה של הגברים, ותרגול יוגה תמיד מותאם למתרגל/ת ולצרכיו/ה, נוצר הצורך להתאים חלק מהתרגולים לנשים ולמחזור חייהן המיוחד, הכולל את שנות הפריון, את חודשי ההיריון, את הלידה ואת השנים שלאחר הפריון.

תרגול יוגה במהלך ההיריון הוא בעל אופי רך ומשוחרר. אנחנו נעות באיטיות ועם הרבה תשומת לב; אנחנו שוהות בתנוחות יוגה מותאמות ומפתחות תחושת גוף אשר מאפשרת לנו לייצר יציבה טובה יותר; אנחנו מקשיבות לנשימה וחשות את פעולתם של שרירי הנשימה, מתרגלות הרפיה ומדיטציה ושמות לב ליחסי הגומלין בין הגוף, הנשימה וההכרה.

נשימה נכונה – פרניאמה

במהלך ההיריון, תרגול נשימה מודעת סרעפתית ועמוקה מהווה חלק חשוב ביותר באפקטיביות של תרגול היוגה. בהיריון אנו זקוקות לכמויות גדולות של חמצן, בעבורנו ועבור העובר המתפתח. לכן, מהלך ההיריון הריאות שלנו משנות צורה והופכות רחבות יותר בחלקן התחתון, זאת בהתאם לגדילת הבטן ועליית הסרעפת.

  • נשימה סרעפתית עמוקה מספקת את הצורך המוגבר בחמצן, שכן בתקופת ההיריון כמות הדם בגופנו גדולה מהרגיל.
  • נשימה סרעפתית עמוקה יוצרת תנועתיות חשובה בריאות, בסרעפת, באיברי הבטן הפנימיים, ברחם ובשרירי רצפת האגן.
  • מודעות לנשימה מאפשרת שחרור ממתחים, הרפיה וריכוז.
  • הפנית תשומת הלב אל הנשימה היא הרגל נרכש, אשר הופך את המודעות לנשימה במהלך הלידה עצמה לנגישה יותר.
  • נשימה נכונה היא דרך לקבל פראנה – אנרגיית החיים. בהיריון, שהוא הביטוי הישיר ביותר של יצירת חיים, אנו זקוקות להרבה מאוד פראנה. באמצעות תרגול פרניאמה, הזרימה של הפראנה הקוסמית תגיע אל האם ואל העובר.

הרפיה נכונה

הרפיה עוזרת לשאת את ההיריון בצורה טובה יותר ולעבור את כל האתגרים הגופניים והנפשיים שהיריון ולידה מציבים בפנינו. בעזרתה אנחנו מפתחות את היכולת של הגוף לייצר את "תגובת ההרפיה"(Relaxation Response) , המאפשרת לנו לבוא במגע עם יכולתנו להיות מודעות למצבי לחץ ולנטרל אותם, הן במהלך ההיריון והן בזמן הלידה. מצב של לחץ במהלך הלידה מעכב את התקדמות הלידה ויכול לגרור התערבויות רפואיות. האדרנלין, המופרש במצבי לחץ, מעכב את הפרשת ההורמון אוקסיטוצין, החיוני להתקדמות הלידה.

חשיבה חיובית, ריכוז ומדיטציה

חשוב מאוד להדגיש את השמחה במהלך ההיריון, לטובתנו ולטובת העובר גם יחד. בעולם המודרני, ההיריון הפך להיות ממוקד בבדיקות, שמעוררות חרדות ודאגות. כלים של חשיבה חיובית לגבי ההיריון, לגבי העובר ולגבי הלידה, הם בעלי חשיבות עצומה. היכולת להתרכז גם היא יכולת נרכשת, והיא מאוד עוזרת להפיג חרדות ולעבור קשיים. מדיטציה תיתן מנוחה לגוף ולהכרה ותאפשר התעלות רוחנית ושלווה פנימית.

תמר בנטל, מורה ליוגה, מרכז שיבננדה ליוגה, ירושלים