אצל חלקנו קיימות תסמונות, מחלות ומוגבלויות שההשפעה שלהן, או ישירות על התנועתיות, או על התחושתיות יכולה להוביל להשפעה גם על הפרקטיקה וההנאה המינית שלנו. בפוסט זה ננסה להתייחס למספר מהן וללוות זאת בעצות שימושיות.

שיתוק מוחין (Cerebral palsy, CP) ‏- עוויתות, קושי ו/או חולשה של שרירים עלולים לגרום לכך שלא נוכל לבצע פעילויות מיניות מסוימות, כולל אוננות. כוויצת (קונטרקוטורה) ברכיים או ירכיים עלולה לגרום לכאבים תחת לחץ של בן/בת זוג ועוויתות (רעידות שרירים) עלולות להתגבר יחד עם הגירוי. מקצת הנשים עלולות לחוות חוסר בסיכה נרתיקית. אין השפעה על מחזור הווסת, הפריון וההיריון. בעת הלידה, אלה מאיתנו עם שיתוק מוחין קשה עלולות להצטרך להזדקק לניתוח קיסרי.

עצות שימושיות: מעשה אהבה שאינו מתמקד באיברי המין, תוך שימוש בתנוחות שונות, כמו הרמת הרגליים על כריות, עשוי להקל על העוויתות. ניתן להשתמש בוויברטור לשם קיום יחסי מין לבד או בזוג, אם הידיים או הזרועות שלנו מעורבות. בשל סיכון גבוה לקרישי דם, הגלולה למניעת היריון איננה מומלצת לאלה מאיתנו שנוטלות תרופות נגד עוויתות או אם תנועתנו מוגבלת מאוד בשל שיתוק מוחין חמור.

סוכרת (Diabetes)‏- לאחרונה נערכו כמה מחקרים שבחנו את ההשפעות של הסוכרת על תגובתן המינית של נשים. חלק מהנשים דיווחו על ירידה הדרגתית בתדירות האורגזמות ובעוצמתן. ייתכן שסף האורגזמה עולה כתוצאה מפגיעה עצבית באזור האגן. חוסר מיעוט בסיכה נרתיקית ודלקות חוזרות יכולות לגרום ליחסי המין להפוך ללא נעימים. בעוד שמרבית המחקרים מצביעים על כך שלקשיים מיניים אצל נשים סוכרתיות יש גורמים גופניים, מחקר חדש מצביע על כך שיתכנו גם גורמים נפשיים. סוכרת לא מאוזנת יכולה לגרום לבעיות פוריות והפסקת וסת. היריון עלול להיות בר סיכון גבוה ותוצאותיו מושפעות מאיזון מיטבי של רמת הסוכר בדם, עליה יש להקפיד.

עצות שימושיות: שימוש בוויברטור מאפשר לחלק מן הנשים להגיע לאורגזמה מכיוון שהוא מספק עוצמת גירוי גבוהה יותר. נשים סוכרתיות בריאות יכולות, בדרך כלל, ליטול גלולות למניעת היריון ללא חשש, אבל נשים הסובלות מסיבוכים כגון לחץ דם גבוה צריכות להימנע מנטילת גלולות.

טרשת נפוצה (Multiple sclerosis)‏ – תסמיני המחלה תלויים בשלב המחלה ובחומרתה ועל כן ישתנו ואף ייעלמו ויחזרו. בשלבים מסוימים של המחלה ייתכנו קשיים בהגעה לאורגזמה, ירידה ברגישות באיברי המין, יובש נרתיקי, עייפות קיצונית, כאבים ובריחת שתן וצואה. דפוסי המחזור והפריון שלנו עלולים להשתנות. תסמיני המחלה נחלשים בזמן היריון אבל עשויים להחמיר מעט אחרי היריון.

עצות שימושיות: מכיוון שקשיים מיניים מופיעים ונעלמים עם תסמיני המחלה האחרים רצוי להפגין יצירתיות. מקצת התרופות למניעת התכווצויות ומשככי כאבים אזוריים עשויים לעזור. אם שיווי המשקל שלנו אינו טוב ואנחנו מתעייפות בקלות, אפשר להיעזר בוויברטור או להשתתף במעשי אהבה שאינם דורשים מאמץ גדול. יש נשים המדווחות על כאב בחדירה אך על הנאה מגירוי דגדגני. לא מומלץ ליטול גלולות למניעת היריון אם אנחנו סובלות משיתוק או מגבלות תנועה. אולם מחקרים שנערכו לאחרונה על חולדות הצביעו לאחרונה על כך שגלולות למניעת היריון עשויות לסייע בשלבים התחלתיים של המחלה.] שהטיפול בהן משפיע באופן ישיר על המיניות שלנו. נטילת תרופות מדכאת, לעתים, את החשק המיני ולרוב יש לשקול את חומרת תופעות הלוואי לעומת היתרונות שבנטילת התרופה. אנחנו יכולות לפנות לרופא/ה ולהתייעץ בנושא. בין התרופות העלולות להשפיע על המיניות: תרופות משתנות; תרופות נגד דיכאון (לדוגמה:Selective Serotonin Reuptake Inhibitors) תרופות הרגעה (לדוגמה phenothiazines); תרופות מרפות שרירים (לדוגמה: באקלופן) וכן תרופות אחרות (כגון: ליתיום, דיגוקסין, Reserpine ונאפרוקסן).

מחלות נוספות המצריכות תשומת לב מיוחדת

מוגבלויות מוחיות או קוגניטיביות (כולל אפילפסיה Traumatic Brain Injury ואירוע מוחי) – היכולות המיניות שלנו עשויות להיות שונות בהתאם למיקום הפגיעה. אנחנו עלולות לחוות שינויים ברמת העניין שלנו במין וכן קשיים בסיכה נרתיקית והגעה לאורגזמה. שינויים וקשיים אלה יכולים להיות תוצאה של התרופות שאנו נוטלות או של דיכאון. אירוע מוחי או פגיעה מוחית טראומטית עשויים לגרום לפגיעות תקשורתיות, קוגניטיביות ופגיעות בתפיסה חזותית, כמו גם אובדן תחושה, שיתוק ובריחת שתן. אלה מאיתנו עם פגיעת טראומה קשה במוח עלולות להיות פזיזות ולא להפעיל שיקול דעת בכל הנוגע למין. חלקנו נעשות מבולבלות לגבי הגבול בין דברים ופעולות צנועים לבין אלה הפומביים, וכתוצאה מכך לפעול בצורה שנתפסת כלא הולמת חברתית. רבות מאיתנו עלולות לחוות מחזור לא סדיר וקשיים להיכנס להיריון. אנחנו גם עשויות לחוות הפסקת וסת מוקדמת מן המצופה.

עצות שימושיות: אם אנחנו חוות קשיים בשיווי משקל, חולשה או חוסר קואורדינציה, יש יתרון בקיום פעילות מינית בתנוחות שתומכות בגוף שלנו ודורשות פחות מאמץ. אם אנחנו חוות בעיות קוגניטיביות או התנהגותיות, אימון ביכולות חברתיות או עבודה עם נוירו-פסיכולוג/ית יכולים לסייע לנו ברכישת הבנה טובה יותר של המגבלה שלנו ובהשגת שליטה עצמית וביטחון עצמי טובים יותר. חבר/ה או בן/בת זוג תומכים הם, לעיתים קרובות, המסייעים הטובים ביותר במהלך החלמה איטית. יש לשקול בכובד ראש שימוש בגלולות למניעת היריון אם אנחנו סובלות משיתוק או בעיות במחזור הדם. בנוסף, הן אינן מומלצות לאלה מאיתנו שנוטלות תרופות נגד התקפים, כיוון שעלולות להיווצר אינטראקציות מורכבות בין ההורמונים (אסטרוגן ופרוגסטרון) שמכילים הגלולות או ההתקנים למניעת היריון לבין מקצת מן התרופות למניעת התקפים. כמו כן, יש תרופות המאיצות את התפרקות ההורמונים למניעת היריון בגוף ובכך יורדת היעילות של מניעת ההיריון.

אי ספיקת כליות (Renal failure) ‏- במצב של אי ספיקת כליות כרונית, מחזור הווסת יכול להיפסק או להפוך להיות מאוד לא סדיר. נשים רבות סובלות מבעיות פוריות ולעיתים נדירות מצליחות לסיים הריון. אנחנו עלולות להיתקל בבעיות בהתעוררות מינית והאורגזמות שלנו עלולות להפוך לנדירות וחלשות יותר. לפעמים יש ירידה בסיכה הנרתיקית ובמסת רקמות השד.

עצות שימושיות: הטיפול בדיאליזה גורם, לעיתים קרובות, לדימומי וסת חזקים ואף כואבים. הטיפול עשוי להגביר את החשק המיני שלנו, אם כי לא בהכרח את התגובות המיניות שלנו. השתלות כליה משפרות, בדרך כלל, גם את החשק המיני וגם את התגובה המינית. כמו כן, כתוצאה מהשתלה משתפר גם הפריון באופן משמעותי. רבות מן התרופות המשמשות להורדת לחץ דם עשויות לפגוע בחשק המיני. בדרך כלל לא מומלץ להשתמש בגלולה למניעת היריון.

דלקת מפרקים שיגרונית (Rheumatoid arthritis)‏ – מפרקים נפוחים וכואבים, ניוון שרירי והתכווצויות בפרקים עלולים להקשות עלינו לאונן או לקיים יחסי מין בתנוחות מסוימות. כאב, עייפות ותרופות עלולים לפגוע בחשק המיני שלנו, אך התחושה באיברי המין איננה נפגמת. מחזור הווסת, הפוריות וההיריון אינם נפגמים. יתרה מזו, ייתכן אף שיפור בתסמינים במהלך היריון בעקבות שינויים במערכת החיסונית שלנו. לעומת זאת, לידה עלולה להיות מסובכת אם המותניים או עמוד השדרה שלנו מושפעים.

עצות שימושיות: על מנת להימנע מכאב ולחץ על הפרקים המושפעים, אנחנו יכולות להיות יצירתיות לגבי תנוחות המין שלנו: אם התסמינים שלנו מגיבים לחום, ניתן לתכנן משחקי מין אחרי קומפרס חם או אמבטיה חמה עם בן/בת הזוג. כדי לאפשר סיטואציה כזו כדאי לבחור את הזמן המיטבי, שבו את חשה את הכאבים המועטים ביותר, בעבור מעשה האהבה. שימוש בגלולה למניעת היריון לא יתאים, כנראה, לאלה מאיתנו הסובלות מבעיות במחזור הדם או מתנועתיות מוגבלת, אולם בהיעדר בעיות כאלה הגלולה בטוחה לשימוש ועשויה אף לשפר את תסמיני המחלה.

זאבת אדמתית מערכתית (Systemic lupus erythematosus)‏ – רבים מהקשיים זהים לאלה של דלקת מפרקים שגרונית (למעלה). אולם, מכיוון שהתסמינים מאד משתנים מאוד ולעיתים קרובות קשורים להפרעות אחרות, קשה להסיק ממסקנות מחקרים אלה לגבי נשים עם זאבת אדמתית. מחקרים על השפעת זאבת על מיניות נשים אינם שכיחים, למרות העובדה שתשעה מתוך עשרה חולי זאבת הם נשים. לעיתים יש פצעים בתוך הפה והנרתיק וסביב הפה והנרתיק וירידה בסיכת הנרתיק, כך שחדירה נרתיקית עלולה להיות מלווה בכאבים.

עצות שימושיות: מומלץ לעיין בעצות תחת דלקת מפרקים שגרונית. בנוסף חשוב לבחור אמצעי מניעה בזהירות רבה, במיוחד אם קיימים תסמינים או סיבוכים נוספים לדלקת מפרקים שגרונית. גלולות למניעת היריון המכילות אסטרוגן אינן מומלצות בגלל הגברת הסיכון לקרישי דם.

אוטם שריר הלב (Myocardial infarction, MI) – כאבים בחזה, "דפיקות" לב וקוצר נשימה עלולים להגביל את הפעילות המינית של הסובלות מהתופעה בצורתה הקיצונית, אולם רבות מאיתנו יכולות לחזור לקיים יחסי מין רגילים כשאנו מסוגלות לטפס שתי קומות במדרגות מבלי לחוות את התסמינים. מבחן מאמץ לצורך חזרה לפעילות ספורטיבית הוא דרך טובה לדעת האם ניתן לחזור לפעילות מינית. (התגובה הלבבית בעת טיפוס מדרגות וקיום יחסי מין היא דומה, בשתי הפעילויות עומד קצב הלב על ממוצע של 125 פעימות לב בדקה).

עצות שימושיות: כדאי מאוד להתייעץ עם רופא/ה כדי לדעת מתי בטוח להתחיל בפעילות גופנית. אנחנו יכולות להשתתף במעשה אהבה שאינו מעמיס מאמץ רב על הידיים (למשל, על הגב או הצד). חשוב להתקדם לאט על מנת להפחית את המתח או החשש מן המתח, מכיוון שמרבית הבעיות המיניות נובעות מחרדה ודעות מוטעות לגבי המחלה. אגודת הלב האמריקאית האמריקנית מציעה לקיים יחסי מין אחרי מנוחה, בנינוחות וללא הפרעות, בין שעה לשלוש שעות אחרי ארוחה מלאה, כדי לתת די זמן לעיכול ולנטילת תרופות לפני פעילות מינית, אם הרופא/ה רשם/ה כאלה. חל איסור להשתמש בגלולות למניעת היריון, אם כי ניתן להשתמש בהתקן תוך רחמי, למעט עבור נשים הסובלות מהצרויות או אי-ספיקה בשסתומי הלב השונים.

פיום המעי (Ostomy) – גם היום קיים יותר מידע לגבי גברים עם פיום המעי מאשר לגבי נשים. פעולה כירורגית איננה אמורה לפגום בתגובות איברי המין או בפוריות, אולם יש נשים שמדווחות על כאבים בזמן חדירה נרתיקית או על היעדר תחושה בנרתיק אחרי ניתוחי פיום המעי הדק או הגס.

עצות שימושיות: פיום המעי הוא מוגבלות חבויה עד לשלב הסרת הבגדים; לכן, מציאת דרך לספר לבני/ות זוג פוטנציאליים לפני קיום יחסי המין היא דרך נעימה יותר להתמודדות. הפתח או המכשיר יכולים להיות מכוסים או מחוזקים לפני מעשה האהבה, הן מסיבות אסתטיות והן מסיבות של תמיכה, על מנת שלא יפריעו. ניתן לבחור בתנוחות שבהן אנו מרגישות הכי בטוחות שהשקית לא תישלף החוצה. אם ריחות הם בעיה, אפשר להתרחץ ולרוקן את השקית לפני מעשה האהבה. כדאי לבדוק תחליפים לגלולה למניעת היריון ולהתייעץ עם רופא/ה אם לקחת אותה, כי היא עלולה שלא להיספג כראוי.

פגיעות בעמוד השדרה (Spinal Cord Injury – CSI)‏ – עלולות לגרום לשיתוק, לעוויתיות, לאובדן תחושה, לדליפות שתן, לכיבי עור, לכאבים וליובש נרתיקי, שעלולים כולם להקשות על קיום יחסי מין. שינויים בסיכה הנרתיקית שלנו או בתחושה באיברי המין תלויים בדרגה ובחומרה של הפגיעה. אנחנו עשויות להמשיך ולחוות אורגזמות, בלי קשר לדרגה או לחומרה של השיתוק שלנו. האורגזמות עשויות להיות דומות לאלה שלפני הפגיעה או עשויות להתפשט, באופן כללי או לאיברים מסוימים, כדוגמת השדיים או השפתיים. חקירה היא המפתח לגילוי השינויים שחלו. הצוואר או האוזניים שלנו והאזור שמעל מקום הפגיעה עשויים להפוך ליותר רגישים מינית. התרגשות, אוננות ויחסי מין עלולים להגביר עוויתות ואת הסיכון לבריחת שתן. למרות שאנחנו עלולות לחוות הפסקת וסת במהלך החודשים שאחרי הפציעה, אין פגיעה קבועה בפוריות.

עצות שימושיות: ניתן לקיים יחסי מין באופנים שונים, חדירה נרתיקית עלולה להפוך לקשה או כואבת כתוצאה מעלייה בדלקות בדרכי השתן, עוויתות, וגירוי או קרעים בנרתיק. נדרשים לפעמים סבלנות, זמן ושימוש בוויברטור עוזרים למקצת הנשים להגיע לאורגזמה. חשוב לשים לב לכך שעבור חלק מן הנשים הסובלות משיתוק בדרגה גבוהה, גירוי נרתיקי חריף (כמו בלידה או בעת חדירה או שימוש ממושך בוויברטור) יכול לגרום לחוסר תגובה אוטונומית (AD) שיכולה לגרום להפרעות קטלניות במערכת העצבים. התסמינים כוללים לחץ דם גבוה, כאב ראש חריף, עלייה בעוויתות וצמרמורות. תוכניות פינוי מעיים ושלפוחית קבועות מורידות את הסיכון ל"תקלות" בזמן יחסי מין ומגבת יכולה להועיל בתפיסת דליפות. ניתן גם לקבע את הקטטר או להזיז אותו, כדי שלא יימשך החוצה. חלק מן התרופות נגד עוויתות יכול להועיל. היריון מגביר את הסיכון לקרישי דם ודלקות בדרכי השתן, אבל נשים רבות חוות לידות בריאות ונטולות כאבים. בזמן צירים ולידה יש לשים לב לסממני חוסר תגובה אוטונומית (AD) ולצניחת רחם. בדרך כלל לא מומלץ להשתמש בגלולה למניעת היריון, ואין ליטול אותה במקביל לשימוש בתרופות להורדת לחץ דם.

לקריאה נוספת, ראו הספר נשים לגופן, 2011. טל תמיר (עורכת). בן שמן: הוצאת מודן.