גלולות למניעת הריון

אמצעי מניעה הנפוץ ביותר בקרב צעירות.

כדי להתחיל ולהשתמש בגלולות למניעת היריון יש להגיע לביקור אצל גינקולוג/ית. עם זאת כדאי לזכור שביקור לצורך קבלת מרשם לגלולות למניעת היריון אינו מחייב בדיקה וגינאלית, אלא אם יש דברים נוספים שיש צורך לקיים בדיקה עבורם.
חשוב לזכור – בשימוש נכון הגלולה היא שיטה יעילה מאד במניעת היריון, אך היא לא מגינה מפני מחלות המועברות במין.

בישראל קיימים 3 סוגים עיקריים של גלולות:

  • נלקחות 21 ימים ולאחריהן מתקיים שבוע הפסקה
  • נלקחות 24 ימים ולאחריהן מתקיימים ארבעה ימי הפסקה
  • נלקחות 26 ימים ולאחריהן מתקיימים יומיים הפסקה

ניתן לחבר חפיסות, כלומר לקחת שתיים ברצף, שלוש ואף יותר.
בשימוש נכון ואידיאלי הגלולות מספקות 99% הגנה מפני היריון.

ההגנה יורדת במקרים הבאים:

  • פספוס גלולה
  • הקאה או שלשול תוך שעתיים מנטילת הגלולה
  • לקיחת אנטיביוטיקה במקביל
  • לקיחת הגלולה שלא לפי ההוראות

הגלולה המשולבת נחשבת יעילה ביותר, זאת אומרת:
במשך שנה 2-3 נשים מתוך 1,000 נשים עלולות להרות תוך לקיחת גלולות בשימוש מושלם. לעומתן בגלולות המכילות רק פרוגסטרון, הממוצע הוא של 3-4 היריונות לכל 100 נשים בשנה.

מה הכוונה בשימוש מושלם?

אתן לוקחות את הגלולה באותו זמן בכל יום ולעולם לא שוכחות לבלוע אותה.
בשימוש ממוצע, הגלולה יעילה ב-95 אחוזים. פירושו של דבר שאחת מכל עשרים נשים שמשתמשת בגלולה נכנסת להיריון בשנה הראשונה לשימוש בגלולות.

לחצי על כותרת השאלה כדי לקרוא את התשובה.

אם את מתחילה לקחת את הגלולה עד חמישה ימים מיום תחילת הווסת או בתוך חמישה ימים אחרי הפסקת היריון, היא מועילה באופן מיידי.
אם את מתחילה ליטול אותה בכל זמן אחר, הגלולה הופכת יעילה בתוך שבוע (שימי לב להשתמש בשיטת מניעה נוספת כגיבוי במהלך השבוע). במידה ואת והפרטנר לא נבדקתם כנגד מחלות המועברות במין, מומלץ להשתמש גם בקונדומים, כדי להפחית את הסיכון.
שימוש משולב בקונדום ובגלולה גם מגדיל את ההגנה מפני היריון.

בהנחה שלא קיימת יחסי מין עם גבר לאחר שהגלולה נשכחה: אם טרם חלפו 12 שעות מהמועד בו היית צריכה לקחת את הגלולה, קחי אותה והמשיכי את נטילת החפיסה כרגיל בזמן הקבוע שלך. ייתכן שזה ייאלץ אותך לקחת שתי גלולות ביום אחד.
במידה שאת מעוניינת לקיים יחסי מין השתמשי בנוסף בקונדום במשך 3-4 ימים, כדי להבטיח הגנה מלאה מפני היריון.
אם חלפו 12 שעות מהמועד בו היית צריך לקחת את הגלולה אין ליטול אותה. יש להשתמש באמצעי מניעה נוסף, כקונדום, במשך שבוע עד עשרה ימים לאחר מכן כדי להבטיח הגנה מלאה מפני כניסה להיריון, יש להמשיך לקחת את יתרת חפיסת הגלולות כרגיל.
אם קיימת יחסי מין עם גבר ורק לאחר מכן הבנת ששכחת ליטול את הגלולה במועד, הרי שיתכן היריון בלתי רצוי. במקרה כזה מומלץ לפנות לרופא/ת נשים ולשקול שימוש באמצעי לשעת חירום.

 

כן. חלק מהתרופות עלולות להגיב עם החומרים הפעילים בגלולות ולהפחית את יעילותן. לכן מומלץ להשתמש באמצעי מניעה נוסף בזמן נטילת תרופות נוספות. ניתן להתייעץ עם הרוקח/ת לגבי כל תרופה ותרופה.
תרופות שעלולות לפגוע ביעילותן של גלולות למניעת היריון כוללות סוגי אנטיביוטיקה מסוימים, תרופות למניעת התקפים אפילפטיים (כמו phenytoin, phenobarbitol, carbamaze-pine), תרופה אנטי פטרייתית (Griseofulvin), תרופת נגד שחפת (Rifampin), תרופות נוגדות נגיפים (אנטי-ויראליות) המשמשות לטיפול באיידס(HIV) כריטונוויר(Ritonavir) ואף תרופות צמחיות שונות כמו יבלת יוחנן(St. John's wort) .
אם את נוטלת תרופה כלשהי אמרי זאת לרופא/ה. ייתכן שתזדקקי לאמצעי מניעה נוספים כגיבוי.
חשוב לציין בפני רופא/ה שרושם אנטיביוטיקה (כך למשל ריפאמפיצין וריפאבוטין המשמשות לטיפול בשחפת ובדלקת בקרומי המוח, ואנטיביוטיקות דומות), בנזודיאזפינים, תרופה נגד פרכוסים, או תרופה פומית נגד פטריות כי את נוטלת גלולות. אפילו תרופות יומיומיות שאינן דורשות מרשם עשויות להשפיע. לדוגמא ויטמין C ואקמול עשויות להעלות את רמות האסטרוגן. חשוב להפסיק ליטול גלולות לפני ניתוחים אלקטיביים.
אמצעי מניעה שיעילותם עלולה להיפגע עקב נטילת ריפאמפיצין כוללים גלולות (משני הסוגים), שתלים, מדבקה וטבעת. במקרה שיש ליטול ריפאמפיצין למשך חודשיים או יותר רצוי לשקול את החלפת אמצעי המניעה לאמצעי שאינו מושפע מפעילות האנטיביוטיקה, כמו התקן תוך רחמי.

שלשול או הקאה תכופים עלולים לפגוע בספיגתם או לגרום לסילוקם מהגוף של אמצעי מניעה הורמונליים הניטלים בבליעה.

דמם בין וסתי קל במהלך לקיחת גלולות הוא שכיח למדי. חשוב לדעת כי דימום כזה אינו מעיד על ירידה ביעילות של מניעת ההיריון ויש להמשיך ליטול את הגלולות כרגיל.
נבחין בין שני סוגים עיקריים של דמם בין וסתי עם נטילת גלולות:
1. דמם בין וסתי בחודשים הראשונים של תחילת שימוש בגלולות, בד"כ 3 חודשים ראשונים (שכיח יותר במעשנות).
2. דמם לא צפוי לאחר שימוש ממושך בגלולות.
בשני המקרים אם את מודאגת, והדימום אינו קל אלא כבד את יכולה להוועץ ברופא/ה.
אם החמצת את הווסת או שאת חשה מודאגת, הוועצי עם הרופא/ה שלך, עשי בדיקת היריון, אבל המשיכי לקחת את הגלולות עד שהתוצאות מגיעות. אם תיכנסי להיריון בזמן שאת נוטלת גלולות, דעי שהיריון תחת נטילת גלולות לא מסכן את העובר.

לא. עם הפסקת נטילת הגלולות שבה הפוריות לקדמותה.

יתרונות הגלולות

  1. עשויות להקל על תסמונת קדם-וסתית (PMS), לייצר ווסת קלה יותר ו/או סדירה יותר, ולהפחית את הכאב בזמן הווסת.
  2. אינן פוגמות בספונטיות וקלות לשימוש.
  3. דימום חודשי קל מהטבעי הגורם להפחת אנמיה הנגרמת מחסר ברזל, והפחתת כאבים חזקים סביב הווסת (דיסמנוריאה). מסיבה זו גלולות לעיתים יומלצו כטיפול לאנדומיטריוזיס.
  4. מדכאות ביוץ והדבר מוביל לפחות ציסטות שחלתיות ופחות היריונות חוץ רחמיים.
  5. הפחתת שינויים פיברוציסטיים/פיברואדנומות בשד.
  6. נמצא בחלק מהמחקרים שנטילת גלולות מפחיתה אירועי דלקות חריפות באגן (אחרים לא הדגימו קשר).
  7. הפחתת סרטן אנדומטריום, רירית הרחם (שימוש של שנתיים בגלולות מפחית סיכון לסרטן אנדומטריום ב-40%, שימוש של 4 שנים ומעלה מפחית ב-60%).
  8. הפחתת סרטן שחלה. נמצאה ירידה של 50% בסיכון לסרטן שחלה בנשים שנוטלות גלולות במשך 3-4 שנים, ירידה של 80% בקרב נשים שנוטלות גלולות לפרק זמן של 10 שנים.
  9. הטבה עם מסת העצם.
  10. יש גלולות המסייעות לטיפול באקנה.
  11. הפחתת שרירנים רחמיים והופעת ציסטות בשחלות.
  12. הפחתת מחלת מפרקים (RHEUMATOID ARTHRITIS).
  13. שימו לב שגלולות אינן מתאימות לצעירות הסובלות ממיגרנות או אאורה, למעשנות ולבעלות נטייה לקרישיות יתר (גם במשפחה).

חסרונות הגלולות

  1. אינן מגינות מפני מחלות המועברות במין, כולל HIV.
  2. מצריכות מרשם רופא/ה.
  3. מצריכות הקפדה על זמנים, יש לקחת גלולה מדי יום, דבר שקשה לעתים לזכור אותו.
  4. הגדלת הסיכון להתקף לב ולאירוע מוחי עבור נשים מסויימות. עם זאת, גלולות הדור החדש (שבשימוש בימינו) הינן בעלות מינוני הורמונים נמוכים יותר, כך שהסיכוי להיווצרות קרישי דם, תרומבואמבוליזם נמוך יותר. סיכוי לתרומבואמבוליזם לאישה שאינה נוטלת הורמונים הינו 1 ל-10,000 בשנה, בעוד לאישה הנוטלת הורמונים 3 ל-10,000 בשנה, ולאישה הרה 6 ל-10,000 בשנה. הסיכוי גבוה יותר במשך השנה הראשונה לשימוש.
  5. אישה שידוע כי יש לה הפרעת קרישה או בעלת מיגרנות אאורה אינה מתאימה לנטילת אמצעי מניעה משולב.
  6. נשים המעשנות ונוטלות גלולות נמצאות בסיכון מוגבר פי 30 ללקות באירוע לבבי, לעומת נשים לא מעשנות שאינן נוטלות גלולות.
  7. נשים מעשנות עם סכרת ויתר לחץ-דם הנוטלות גלולות מעלות את הסיכון שלהן ללקות בשבץ, לכן אינן מתאימות לשימוש בגלולות.
  8. תתכן עליה קלה בלחץ הדם, לכן מומלץ מעקב אחר לחץ הדם בקרב נשים שנוטלות גלולות.
  9. עשויה להתפתח עמידות לגלוקוז עקב המרכיב הפרוגסטרוני שהופך לאנדרוגנים.
  10. מספר מחלות הקשורות בכלי דם, מספר מחלות כרוניות ועישון כבד אינם מאפשרים לאישה מגיל 35 להשתמש בגלולות. בכל מקרה מעל גיל 30 מומלץ להוועץ ברופא/ה האם כדאי להמשיך ליטול גלולות.
  11. עלולות להיות בעלות תופעות לוואי בלתי נעימות.

התוויות נגד מוחלטות ללקיחת גלולות,

כמובן היוועצי גם ברופא/ה שלך

נשים בנות פחות משלושים וחמש ומעשנות או סובלות ממיגרנות עם אאורה, או מקרישיות ייתר במשפחה מוטב שלא יקחו גלולות. שכיחות של אירועים מסכני חיים בנשים עם מאפיינים אלו הנוטלות גלולות הוא בערך פי 2 מהאוכלוסיה, כלומר כ-60 מקרים ל-100,0000 נשים.
מומלץ להוועץ ברופא/ה גם במקרים של מחלה בכיס המרה, לחץ דם גבוה, סכרת, אפילפסיה, תאי דם חרמשיים, נשים שעברו ניתוח מרצון, או שהן בעלות היסטוריה של קרישי דם או מחלה בכבד או בלב. נשים אלו עלולות שלא להיות מסוגלות לקחת גלולות. בנוסף, מצבן של נשים שחולות בסרטן השד או שהיו חולות בעבר בסרטן השד עלול להחמיר בשימוש בגלולות.

תופעות הלוואי כוללות:

  1. דימום או הכתמה לא סדירים
  2. בחילה ולפעמים הקאות
  3. רגישות בשדיים ובבטן
  4. עלייה במשקל ו/או אגירת נוזלים
  5. הופעת נקודות כהות בעור
  6. כאבי ראש מתונים
  7. שינויים במצב הרוח וירידה בחשק המיני

מרבית תופעות הלוואי נעלמות בדרך כלל אחרי שניים או שלושה מחזורים.
אם תופעת לוואי כלשהי ממשיכה להטריד אותך אחרי שניים או שלושה מחזורים, או אם מופיע דימום כבד, המשיכי לקחת את הגלולות שלך וקבעי פגישה עם הרופא/ה שלך.

תופעות אלו אמנם יכולות לגרום לך אי-נחת, אולם הן אינן מסוכנות למעט דיכאון שהינו מצב מסוכן. אם את חשה שפיתחת דיכאון כתופעת לוואי עלייך להפסיק מייד לקחת את הגלולה, הימנעי מקיום יחסי מין או השתמשי באמצעי מניעה אחר. הגלולה מפסיקה להוות אמצעי מניעה מייד ברגע שאת מפסיקה לקחת אותה, ותופעות הלוואי שלה מפסיקות מייד גם הן.

סימנים למצבים מסוכנים:

ם את חווה אחד מהסימפטומים הבאים בזמן שאת נוטלת גלולות, עלייך להתקשר לרופא/ה שלך ולקבוע פגישה דחופה:

  1. כאבי בטן עזים
  2. כאבים בחזה או קוצר נשימה
  3. כאבי ראש חמורים
  4. כאב או נמלול ביד או ברגל
  5. בעיות עיניים כמו ראייה מעורפלת

אז איך עובדות הגלולות?

גלולות למניעת היריון מכילות נגזרות סינטטיות של ההורמונים אסטרוגן ופרוגרסטרון, שני הורמונים נשיים מרכזיים המופרשים בגופנו באופן טבעי, במינונים משתנים לאורך המחזור החודשי מידי חודש. בגלולות למניעת היריון יש מינונים מסוימים וקבועים של ההורמונים המונעים בכך כניסה להיריון, ע"י מניעת הביוץ – המתרחש עם יציאת הביצית מהשחלה ומניעה של עיבוי רירית הרחם (שהיא המאפשרת השרשה של הביצית ברחם).

בכל יום יש ליטול גלולה אחת. עשרים ואחת הגלולות הראשונות מכילות שילוב של אסטרוגן ופרוגסטרון סינתטיים. חשוב לקחת גלולות למניעת היריון מידי יום בשעה קבועה. לאחר 3 שבועות בסוגים רבים של גלולות מתבצעת הפסקה בת שבוע, או שנלקחות גלולות שאינן מכילות הורמונים והן למעשה גלולות פלצבו (שממשיכות להילקח כדאי לשמור רצף לקיחת גלולה מידי יום). אז יתחיל דימום שיהיה בד"כ קל יותר, מדימום ויסתי רגיל, למשך כמה ימים. בשבוע זה יש ירידה של רמות האסטרוגן, שגורם לתגובה אוטומטית של נשירת רירית הרחם (כשאמור אינה מעובה כפי שהיא במחזור טבעי ורגיל ללא גלולות).

כשאנחנו נוטלות גלולות איננו חוות וסת טבעית. המחזוריות אכן תהיה קבועה, בד"כ הרבה יותר ממחזוריות טבעית (המושפעת מגורמים רבים בגופנו ובחיינו) אך היא מלאכותית. כאבי הוסת יהיו גם הם פחותים במידה ניכרת במרבית המקרים מאותה סיבה.