דליפת שתן ורצפת האגן במהלך אמצע החיים / טלי רוזנבאום

המונח "רצפת האגן" מתייחס לקבוצה של שרירים ורקמות חיבור התומכות באיברי האגן, כולל שלפוחית השתן, הרחם והחלחולת. שרירי רצפת האגן מקשרים בין עצם החיק (כל אחת משתי העצמות המתחברות ביניהן בצדו הקדמי של האגן) לעצם הזנב, שבתחתית עמוד השדרה. שרירי רצפת האגן מסייעים גם לשליטה על השתן והצואה באמצעות כיווץ והרפיה של שרירי הסוגרים של השופכה ופי הטבעת והם חיוניים לתפקוד מיני תקין. אשה ששרירי רצפת האגן שלה מהודקים או מכווצים יתר על המידה, עלולה לחוש כאבים במהלך קיום יחסי מין. שרירי רצפת אגן חלשים משפיעים על יכולת החישה של האשה ועל עוצמת העוררות של איברי המין. אשה שסובלת מ"דליפת שתן" עקב חולשת שרירי רצפת האגן, עלולה לחוש ירידה ניכרת בתשוקה המינית, מחשש שהשתן "יברח" במהלך קיום יחסי מין.

מכל האמור לעיל, ברור כי לשרירי רצפת האגן תפקיד חשוב בכל הנוגע לבריאותן של נשים במהלך החיים. שרירים אלה רגישים מאוד לכל שינוי המתחולל בגוף. כך, למשל, היריון ולידה גורמים למתיחה ניכרת של השרירים ומחלישים את רקמות החיבור של רצפת האגן. ממחקרים עולה שהנטייה לבריחת שתן מתעצמת ככל שאנו מתבגרות. כמו כן הירידה ברמות האסטרוגן בדם הקורת בגיל המעבר גורמת לירידה בעובי ובאלסטיות שרירי רצפת האגן והסוגר של שלפוחית השתן ומקטינות את התכווצות התקינה של  סוגר השופכה והנרתיק. כמו כן, מי שסובלת משיעול כרוני או מעצירות ממושכת ומפעילה מאמץ ניכר, עלולה להחליש את שרירי רצפת האגן. לכן אנחנו אמורות לאמן ולחזק את שרירי רצפת האגן שלנו במהלך חיי היום יום ולהימנע מאימוץ יתר במהלך עשיית הצרכים.

בתקופת "אמצע החיים" מתרחשים שינויים המשפיעים על איברי המין ודרכי השתן. הירידה שחלה בכוח השרירים בגוף, כולל שרירי רצפת האגן, משפיעה על נשים שונות בדרכים שונות. יש נשים החוות בתקופה זו דליפת שתן במאמץ, או דחף בלתי נשלט להשתין בלוויית אי-יכולת להתאפק, ובשעת שיעול, התעטשות או צחוק עלול "לברוח" להן שתן. המונח "בריחת שתן בדחיפות" מתאר מצב שבמהלכו אשה חשה שהיא חייבת להפריש שתן אך לא מספיקה להגיע לשירותים  מבעוד מועד.

היבט נוסף של חולשת שרירי רצפת האגן מתבטא בצניחה של אחד או יותר מאיברי האגן – שלפוחית השתן, הרחם או החלחולת – צניחה אשר בעקבותיה עלולה להופיע תחושה של אי-נוחות במהלך קיום יחסי מין.

חיזוק שרירי רצפת האגן חשוב לנשים באמצע החיים ואפשר לעשותו באמצעות שילוב של תרגול מתמיד ותוכנית המתאימה לצורכי האשה, השמה דגש על חיזוק השרירים והעצמות, סיבולת, שיווי משקל וגמישות. אשה המרגישה היחלשות של שרירי רצפת האגן, מומלץ שתפנה לרופא/ה ותבקש הפניה לפיזיותרפיסטית מומחית לשיקום שרירי רצפת האגן. אבחון וטיפול פיזיותרפי כוללים בדיקת שרירי השלד ובדיקת יציבה, חינוך והדרכה התנהגותית ושיקום רצפת האגן באמצעות כלים כגון תרגול וביופדבק.

כמו כן מומלץ להיבדק אצל רופא המומחה בתחום לשקול טיפול באסטרוגן מקומי לשיפור בריאות רצפת האגן להתכווצות יעילה יותר של סוגר השופכה והנרתיק וכן האם יש מקום לשקול טיפול ניתוחי באישה זו בהתאם לממצאי הבדיקה.

צניחת רצפת האגן: מה אנחנו יכולות לעשות?      

צניחת רצפת האגן היא אחד התסמינים של חולשת רצפת האגן. השרירים מאבדים את התמיכה וצונחים מטה, לעבר הנרתיק. צניחה עלולה לפקוד גם את שלפוחית השתן, החלחולת, הרחם, השופכה, המעיים או קירות הנרתיק. נהוג לדרג את דרגות הצניחה במדרג שבין 1 ל-4, כאשר צניחה בדרגה 4 משמעותה צניחה שיורדת מעבר לפתח הנרתיק.

תרגול שרירי רצפת האגן עשוי לסייע ולהשפיע במצבים קלים, אולם אם הצניחה פוגמת באיכות החיים של האשה, יש לשקול התערבות כירורגית.

עלינו להקפיד על כושר גופני תקין, להימנע ממאמצים ניכרים, להיות מודעות לכיווץ השרירים בשעה דחיפת חפצים או הרמתם, כולל שיעול או התעטשות, ולתרגל באופן מתמיד את חיזוק את שרירי רצפת האגן.

איך מתרגלים והאם זה תורם לנו?

שרירי רצפת האגן מסייעים להרמת האיברים הפנימיים, שולטים על הסוגרים ומאפשרים לנו ליהנות עוד יותר מהמיניות שלנו. ביכולתנו לשמור עליהם על ידי תרגול פשוט ויומיומי. התרגול הוא בעל אפקט מניעתי ולכן מומלץ להכניס אותו לסדר יומנו הקבוע ולבצעו בכל הזדמנות אפשרית. מדובר בתרגילים פשוטים, שאנו עושות בינינו לבין עצמנו, בהתרכזות של מספר דקות. התרגילים אינם נראים כלפי חוץ, על כן אפשר לבצעם במכונית, בבית, בעבודה ובכל מקום בו יש לנו שקט למספר דקות…

  • ראשית עלינו למצוא את שרירי הסוגר: הכניסי אצבע לתוך הנרתיק וכווצי את השרירים סביב האצבע, כדי לסייע לשרירים המורמים. נשמי עמוק ובשעת הנשיפה הניחי לשרירי הנרתיק להתכווץ לעבר האצבע. בו-זמנית, משכי את הטבור פנימה, לעבר חוט השדרה. תרגיל זה יסייע לך להרגיש גם את שרירי רצפת האגן עולים למעלה. ברגע שתוכלי לזהות את השרירים, כווצי ושחררי אותם פעמים אחדות ביום.
  • ברגע שאת מרגישה צורך להשתעל או להתעטש, כווצי מיד את השרירים, כדי לוודא שהסוגרים אכן נסגרים.
  • כווצי את שרירי רצפת האגן במהלך הרמת משקל כבד או דחיפה.
  • השתדלי שלא לדחוף את השרירים הללו כלפי מטה, בפרט במהלך הפרשת צואה.
  • במהלך קיום יחסי מין כווצי ושחררי את שרירי רצפת האגן כדי לסייע לשיפור זרימת הדם לאיברי המין ולהגביר את ההנאה המינית שלך.

טלי רוזנבאום, פיזיותרפיסטית אורוגינוקולגית ויועצת מין. מומחית בטיפול בכאבים ביחסי מין.

 

 

סגירת תפריט
דילוג לתוכן