הסימנים הראשונים האופייניים של התקף לב הם כאב בחזה המקרין ללסת, ליד שמאל (על כל חלקיה, מהכתף ועד לזרת), קוצר נשימה, זיעה קרה, דפיקות לב מהירות, בחילה, הקאה, סחרחורת. לא כל הסימנים והתסמינים הללו חייבים להופיע בו זמנית וכל אחד מהם הוא סימן אזהרה בפני עצמו.

חשוב לדעת! התסמינים להתקף לב עלולים להיות שונים אצל נשים!

לפני התרחשות התקף לב יתכן ויופיעו תסמינים מבשרים השכיחים יותר בקרב נשים לעומת גברים, כגון חולשה ועייפות בלתי מוסברים במשך למעלה מחודש לפני ההתקף, קוצר נשימה, ונדודי שינה. אי נוחות בחזה מאפיינת פחות נשים לעומת גברים. תסמינים מבשרים אלו נוטים להתגבר בעוצמתם או בתדירותם לפני ההתקף ונעלמים או פוחתים לרמה התחלתית לאחר ההתקף (דרורי, 2005).

גם אנחנו, הרופא/ה שלנו ואפילו צוות חדר המיון עלולים שלא להיות מודעים לכך שמדובר בהתקף לב. אף שנשים רבות סובלות מתסמינים הזהים לאלה של גברים, נשים אחרות חוות תסמינים 'בלתי טיפוסיים' או ברורים פחות מתסמינים האופיינים לגברים. מיקום הכאב אצל נשים, יכול להיות בחלק העליון של הגב, בזרוע, בלסת, בצוואר או בבטן. זאת לעומת הכאב בקדמת החזה השכיח בקרב גברים. כמו כן נשים מתלוננות לעיתים על כאב 'דוקר', 'כמו סכין',  לעומת לחץ עליו מתלוננים גברים רבים. נשים מדווחות לעיתים על עוצמת כאב פחותה לעומת גברים. נשים דיווחו יותר מגברים על בחילה, קוצר נשימה, חולשה ועייפות,  חוסר תיאבון ודיכאון. קוצר נשימה ותשישות ללא כאב בחזה מופיעים בשכיחות גבוהה יחסית בקרב נשים קשישות וסוכרתיות. בנוסף ניכרת היארעות של 'אוטם שקט' ובלתי מאובחן בשכיחות גבוהה יותר בקרב נשים. הבדלים אלו עשויים להסביר באופן חלקי את העיכוב בפנייתן של נשים הלוקות באוטם שריר הלב, לבית החולים, בקביעת האבחנה המדויקת ובמתן טיפול נאות. הגברת המודעות לתסמינים אופיינים לנשים חיונית למתן טיפול נאות בזמן אמת  (דרורי, 2005).

אם אנו חושדות שהתסמינים שאנו חשות עלולים להעיד על התקף לב עלינו להתקשר בהקדם למספר חירום 101 או לקרוא לאדם שיוכל לסייע לנו להגיע לבית החולים. במצב כזה, עלינו להימנע מלנהוג בעצמנו לבית החולים!

מתוך סקר שנערך על ידי ACSIS  בישראל, בשנת 2008 עולה כי הגיל הממוצע לאשפוז כתוצאה מאוטם שריר הלב היה 61.4 שנים בקרב גברים ו-70.6 שנים בקרב נשים (סקר לאומי על תסמונת כללית חדה בישראל, 2008).

אכן, גברים הלוקים בהתקפי לב צעירים בכעשר שנים מהנשים הלוקות בהם. עם זאת, נשים שאושפזו עקב התקפי לב סבלו יותר מסיבוכים בזמן האשפוז, והיה אצלן שיעור גבוה יותר של אשפוז חוזר בתוך 30 יום עקב בעיות לב. משך ההמתנה בין הופעת התסמינים לבין הפנייה לטיפול היה ארוך יותר בכחצי שעה בממוצע בקרב נשים מאשר בקרב גברים.