במחקר בקנדה שבו  אספו נתונים מתוך יותר ממיליון תיקים רפואיים, נמצא כי כאשר אישה מנותחת על ידי כירורג-גבר, סיכוייה למוות בעקבות הניתוח גבוה יותר ב- 32% ויש סיכוי גבוה יותר של 15% לסיבוכים אחרים. ממצא זה, בו יש יתרון לנשים שנותחו על ידי כירורגית-אישה, נמדד ב-21 ניתוחים שכיחים (שחלקם דחופים וחלקם לא) ממגוון תחומי רפואה (אורתופדיה, נוירולוגיה, אורולוגיה וכו'). לעומת זאת, נמצא כי התוצאות במקרה של ניתוחים שבוצעו בגברים היו זהים, בין אם נותחו על ידי כירורגית או כירורג.

במחקר נאסף מידע מתוך 1,320,108 תיקים רפואיים אודות ניתוחים שביצעו 2,937 כירורגיות/ים על פני 12 שנים בבתי חולים במחוז אונטריו שבמדינת קנדה. במחצית מהמקרים הייתה התאמה בין מין החולה למין הכירורג/ית ובמחצית מהניתוחים השילובים היו בין שני המינים. מכיוון שמרבית הכירורגים ו-88% מהמנותחים היו גברים, מספר השילובים עם כירורגים היה גדול ממספר השילובים עם כירורגיות.

במהלך המחקר נבחנו מגוון רחב של משתנים.  כך למשל, החוקרים קידדו מידע אודות החולות/ים (בעיות בריאות נלוות, מעמד סוציואקונומי, מקום מגורים מרכזי או בפריפריה); אודות הכירורגיות/ים (התמחות, ותק במקצוע, התמחות, כמות הניתוחים השנתית); תוצאות הניתוח (מוות, סיבוכים, אישפוז חוזר); ומאפיינים של בתי החולים (מערכת הבריאות בקנדה היא ציבורית).

הממצא המרכזי, שעוסק בסיכון המוגבר לנשים שנותחו על ידי כירורגים-גברים למוות, וסיבוכים אחרים, מעניין עוד יותר לנוכח שני נתונים: ראשית, הכירורגיות היו צעירות יותר ובתחילת דרכן המקצועית יחסית לכירורגים-גברים; שנית, גם החולות היו צעירות יותר ובריאותן טובה יחסית למנותחים הגברים. ועדיין הסיכון של הנשים הללו למוות היה גבוה ב-32% כאשר הכירורגים היו גברים מנוסים לעומת כירורגית אישה, שאולי מנוסה פחות.

 

בפרק הדיון, תוהים החוקרים אם דפוסי תקשורת שונים של גברים ונשים בנושאים רפואיים – נושא שמתועד בספרות המקצועית – הם שתורמים לתוצאות פחות טובות של הצימוד כירורג-גבר עם חולה-אישה. כמו כן הם משערים שמאפיינים שלא נבדקו במחקר זה כמו זיהוי מגדרי, גזע, אתניות, אמונות וערכים עשויים גם הם להשפיע על מערכת היחסים בין חולים/ות לכירורגים/ות.

 

דר' אנג'לה ג'ראת', חוקרת מקבוצת המחקר, התראיינה לעיתון הגרדיאן הבריטי ואמרה בין השאר שהממצאים מדאיגים היות ולא צריך להיות הבדל בתוצאות הניתוח בין נשים לגברים. "כשתהיינה יותר כירורגיות נשים", סיכמה דר' ג'ראת', "תוצאות הניתוחים של כולם יהיו טובים יותר".

המחקר ותוצאותיו פורסמו בגיליון דצמבר 2021 של כתב העת של האגודה האמריקאית לרפואה Surgery  Jama[1].

 

הערת המתרגמת:

חשוב להבהיר ששיטת המחקר מאפשרת להסיק יחסי קשר ולא יחסי סיבה. קשר סיבתי ניתן להסיק רק במתודולוגיה של ניסוי שבו שולטים מראש בכל המשתנים מלבד אחד. כלומר נמדד קשר בין המשתנה 'התאמה בין מין הכירורגים למין החולים' (זכר-נקבה, זכר-זכר, נקבה-זכר, נקבה-נקבה), לבין המשתנה 'סיכון לסיבוכים ומוות לאחר ניתוח'. לפיכך, המין או המגדר של הגורם הכירורגי אינו הסיבה.

 

[1]  Wallis CJD, Jerath A, Coburn N, et al. Association of Surgeon-Patient Sex Concordance with Postoperative Outcomes. JAMA Surg. Published online December 08, 2021. doi:10.1001/jamasurg.2021.6339