קבוצת ידע ופעולה לצעירות היא פלטפורמה להובלת ויצירת שינוי בדרך של פעולה משותפת וטיפוח  כישורי מנהיגות צעירה.  הסדרה כוללת כ- 20 מפגשים סדנאיים. בעשר המפגשים הראשונים ניתן ידע רב ומתאפשר שיח במגוון נושאים הקשורים לבריאותן וגופן של הצעירות. בעשר המפגשים העוקבים הקבוצה לומדת על אפשרויות פעולה ועשייה למען שינוי, במהלכם הקבוצה בוחרת כיוון פעולה להעלאת מודעות בנושא בריאות/דימוי גוף/מיניות בריאה, ועובדת על יישומו. כיוון הפעולה הנבחר משתנה: בניית מיצג אומנתי, צילום סרטון, הובלת קמפיין בפייסבוק ועוד. המטרה היא לאפשר לצעירות להתנסות בעשייה, בהובלת שינוי, בפיתוח חשיבה מעשית וביקורתית ובגיבוש תחושת מסוגלות. בתהליך הובלת הפעולה המשתתפות יפגשו לפי הצורך, עם נשות מקצוע בתחום הפעולה הנבחר על מנת לאפשר להן לממש את הפעולה בצורה המיטבית.

דוגמה לקבוצה בהוסטל "נאות הדר"

קבוצת ידע ופעולה של צעירותהחיות בהוסטל נאות הדר התקיימה בהצלחה רבה. הקבוצה התקיימה בהוסטל, מסגרת חינוכית טיפולית המספקת מענה ארוך טווח ובית חם לנערות בגילאי 13-18. הנערות מגיעות ממצבי סיכון ומצוקה קשים ומרביתן הוצאו מהבית בעקבות פגיעה מינית, התעללות והזנחה קשה. המפגשים הראשונים עסקו בשיתוף וידע, הועלו בהם תכנים מגוונים בעלי נגיעה לעולם הנערות: זהות, דימוי גוף, אנטומיה, מחזור, אכילה, הפרעות אכילה ועוד. בעשרת מפגשי הפעולה, נחשפו הנערות למושגים ודרכים של הובלת שינוי חברתי ומחאה והחליטו על דרך אלטרנטיבית משותפת להבעת כאבן בכל הנוגע לגופן ולגבולותיו. הנערות יצרו מייצג אומנותי (בגודל אדם), קולאז' שהיה מורכב מעבודות צילום ואומנות שכל אחת ואחת יצרה. לאחר שהגדירו את צרכיהן הבאנו נשות מקצוע להעשרה בנושאים: תולדות האומנות, צילום ועולם האופנה. מעצבת גרפית ליוותה את הקבוצה באופן אינטנסיבי בשלבי הפעולה האחרונים. את התוצר היפיפה הציגה הקבוצה באירוע הסרת לוט רשמי ומכובד שנערך בהוסטל בהשתתפות מוזמנות/ים מבחוץ.מיצג סיום של קבוצת ידע ופעולה בהוסטל נאות הדר. המיצג היווה מחאה בנושא גבולות הגוף שלי ובנוי מעבודות אומנות שהכנו הנערות במהלך התהליך. עם תחילת העבודה, הבנו שנצטרך לשנות את המודל: להכפיל את כמויות המפגשים ולקיים סוג שונה של קבוצת ידע ופעולה שאין בו נוכחות קבועה של נשות המקצוע. 20 המפגשים היו מתחילתם ועד סופם מרגשים ועוצמתיים, מבחינת כל הנוגעות בדבר, הנערות, המנחה ואנשי הצוות. החיבור של הנערות למנחה המצויינת לתכנים ולתהליך היה מידי.

הנושאים בהם דנה הקבוצה

זהות – פתיחה והכרות סביב עיסוק הזהות האישית בשנים של התגבשות, התפתחות ושינויים רגשיים וגופניים.התמודדות עם מרכיבי הזהות, עם השינויים הפיזיולוגיים והרגשיים, עם ההתפתחות המינית, עם הסתירות, ההשלמות, החוזקות, הקשיים ודרכי ההתמודדות השונות. סיוע ביצירת הפסיפס האישי המרכיב את הזהות הפרטית.

דימוי גוף – מספר מפגשים העוסקים בדמותה של האשה המשתקפת אלינו מהמדיה, מהעיתונות, מהפרסום, מהתקשורת ומחברת השווים. כיצד הדמות האידיאלית משפיעה ומעצבת את דימוי הגוף שלנו? כיצד ניצור דימוי גוף בריא בשנות הנעורים הרגישות? איך אני חווה את עצמי אל מול דמותי בראי? איך ניתן לחזק את הבטחון העצמי? כיצד כל זה משפיע על הגוף ועל הנפש?

נערות, אכילה ואוכל – לכולנו מערכת יחסים מורכבת עם אוכל. נערות מצויות בסיכון מוגבר עוד יותר להפרעות אכילה ולפגיעה עצמית מתוך הנטייה לדחוק פנימה (acting in), להזיק לגוף וזאת בניגוד לנערים הנוהגים להתמודד עם הקשיים באמצעות acting out. במפגש נדבר על מקומו של האוכל בחיינו, אכילה בהקשרים משפחתיים וחברתיים, אכילה ותזונה, צרכים תזונתיים בגיל ההתבגרות וסימני אזהרה של הפרעות אכילה.

אנטומיה, מחזור והתבגרות – מספר מפגשים העוסקים בהיבטים חברתיים, רגשיים ופיזיולוגיים של השינויים בגיל ההתבגרות תוך מתן מידע ברור בנושא. ההיכרות והבנת מבנה האנטומיה הנשית תלווה בנתינת מקום לשאלות המטרידות את הנערות כגון: מה קורה לגוף שלנו בשנות ההתבגרות? האם התחושות המלוות אותנו הן "נורמליות"? האם המחזור החודשי הוא ברכה או מטרד? איך נתמודד?  שיח אינטימי בו עולים נושאים מושתקים ומתאסף ידע חדש על עצמנו.

'מונופול' בריאות – מפגש המרכז המלצות לאורך חיים בריא בגיל הנעורים בדרך משחקית המאפשרת בחירה והתמודדות עם קבלת החלטות והתנגדויות. המפגש יעסוק בשאלות כגון מי אחראי על בריאותנו כנערות? מה בין בריאות נפשית לבריאות גופנית? מהי בריאות מונעת? אלו שינויים אני מוכנה/יכולה או רוצה לאמץ כדי לשמור על בריאותי? אילו דפוסים מזיקים לבריאותנו: שימוש באלכוהול וסמים, דיאטות לא מאוזנות ועוד.

מפגש עם רופא/ת הנשים – מתי כדאי ללכת? ולמי שעוד לא הלכה לרופא/ת נשים, למה לצפות? כיצד להתכונן לחוויה ועם איזה מידע להגיע? איך ניתן להפיק את המרב מהביקור? המלצות והקניית ידע מעשי שיסייע לנערות בכל מפגש עם הרופא או הרופאה.

יחסים ומיניות – מיניות, סוגיה מרכזית בחיי כולנו המשמעותית ביותר בגיל הצעיר. לנערות חסרות לעיתים תשובות לשאלות רבות המטרידות אותן. המידע ברשת עצום ולעיתים לא מהימן ואף מסוכן. בסדנה ננהל שיח פתוח על "מהם יחסים הנכונים לי"? נעלה שאלות הנוגעות למיניות, לאמצעי מניעה, למין בטוח, למחלות מין להיריון לא רצוי ולהפסקות היריון. איך נדע שאנו מוכנות ליחסי מין? כיצד נבחר את הפרטנר? מהן נורות האזהרה האדומות בעזרתן ניתן לזהות יחסים אלימים או יחסים עם דמויות מנצלות? מהי פגיעה מינית ומהי הטרדה מינית?