רבות מאיתנו מבלבלות בין זהות נשית/גברית להעדפה מינית. זהות נשית/גברית מתייחסת למי שאנחנו, בעוד שהעדפה מינית מתייחסת למי שאנחנו נמשכות אליו/ה. הדרך שבה אנו מגדירות את הזהות המגדרית שלנו עשויה להשפיע גם על האופן שבו אנו מגדירות את המיניות והמשיכה המינית שלנו.

המושגים השכיחים הבאים מתארים העדפות מיניות ודרכים שבהן נוכל לזהות את עצמנו:

  • הטרוסקסואליוֹת: נשים שנמשכות מינית לגברים.
  • הומוסקסואלים: גברים שנמשכים מינית לגברים.
  • לסביות: נשים הנמשכות מינית לנשים.
  • ביסקסואליות: נשים וגברים שנמשכים מינית גם לגברים וגם לנשים.
  • א-מיניים: גברים או נשים שלא חווים משיכה מינית ו/או מעדיפים שלא להיות פעילים מינית.
  • פאנסקסואלים: גברים או נשים שנמשכים מינית לא/נשים מקשת רחבה של מגדרים. מזוהים לעתים כטרנסג'נדרים או כג'נדרקווירים, או כמי שנמשכים לטרנסג'נדרים ולג'נדרקווירים.

"הגעתי מהזהות הלסבית. כשהייתי בתחילתה עם הבת זוג הראשונה היו חוקים מאוד נוקשים מה זה להיות לסבית, מה זה להיות אשה ומה זה תשוקה ואיך מבטאים אותה. זה התחיל להשתנות עם אותה אחת שלימדה אותי שאפשר לדבר בלשון זכר. היא גם לימדה אותי שאפשר להזדיין בכל מיני דרכים והיא לאו דווקא הייתה מאוד נשית. ואחר כך היה את החבר הטרנס ממקום שאיפשר לי לבדוק ולהתנסות בדברים אחרים. מהמקומות האלה הגעתי להיום. אחרי ההורמונים התחלתי גם לצאת עם גברים ביולוגיים הומואים. למרות ששתי הבנות זוג האחרונות שלי מאוד נשיות אני יכול להימשך לכולם, אין לי מקום קבוע. אני מאוד ורסטילי באנשים שאני נמשך אליהם ונמשכים אלי. אני מרגיש שברגע שלמדתי מה זה מגדר ואז פירקתי את זה, הכל נפתח. אז מבחינה מינית אני פאנסקסואל או קוויר."

ביסקסואלית/ דו מיניות (Bisexuality)

נשים וגברים שנמשכים מינית גם לגברים וגם לנשים. אשה ביסקסואלית יכולה להיות רווקה או נשואה, להיות במערכת יחסים מונוגמית או לנהל מספר מערכות יחסים במקביל, וכן לנהל מערכת יחסים עם גבר בזמן מסוים ועם אשה בזמן אחר. נשים ביסקסואליות יכולות להתאהב רק בגברים, או רק בנשים, מבלי להוציא לפועל את התשוקות האחרות שלהן. עבור חלק מאיתנו, המשמעות של להיות ביסקסואלית זה לנהל מערכת יחסים גם עם נשים וגם עם גברים באותה העת.

בשיח הפסיכולוגי יש חילוקי דעות ביחס להגדרה של הביסקסואליות. המחלוקות נוגעות בעיקר לשאלות האם ביסקסואליות מוגדרת על פי אקטים מיניים בפועל או על פי משיכה לשני המינים. וכן, האם משיכה זו אמורה להיות זהה בעוצמתה לשני המינים. לאורך ההיסטוריה, ניתן פירוש מוטעה למשיכה הביסקסואליות ונשים ביסקסואליות סבלו מדיכוי. הן תויגו כמבולבלות, כמכורות למין, כלסביות בהכחשה או כמי שמנסות להתאים את עצמן לחברה ההטרוסקסואלית ואינן "קוויריות" מספיק. מי שהגדירו עצמן כביסקסואליות התקשו למצוא את מקומן הן בחברה הקווירית והן בחברה ההטרוסקסואלית.

"החברה תופסת ביסקסואליות כביטוי של מתירנות מינית. קרו מצבים שבהם אנשים הניחו שבגלל שאני ביסקסואלית זה אומר שאני שוכבת עם כולם ושהם יכולים להכניס אותי למיטה, ואני סבורה שהם לא היו מניחים את זה במצב אחר. יש משהו מאיים בביסקסואליות. אי אפשר לקטלג אותה, היא לא נופלת בחלוקה הטרוסקסואל/הומוסקסואל. זה הופך את ההומוסקסואליות להרבה יותר קרובה להטרוסקסואליות. סטרייט שנתקל בהומוסקסואל יכול להגיד לעצמו 'הוא ממש לא כמוני,' אבל כאשר הוא נתקל בביסקסואל הוא אומר, 'רגע, הוא שוכב עם גברים אבל גם עם נשים, אז הוא כן דומה לי –  זה אומר שגם אני עלול לשכב עם גברים?' זה הופך את זה להרבה יותר מאיים."

פעילותן של ביסקסואליות בארצות-הברית ובאירופה בעשורים האחרונים סייעה לשיפור התפיסה החברתית של העדפה זאת. בישראל, הסובלנות כלפי ביסקסואליוּת עדיין לא רבה. א/נשים נוטים לתפוס אותה כזהות מזויפת, לא אמיתית, וסוג של בריחה מיציאה מהארון.

"גם בקרב הקהילה הלסבית יש נטייה לבטל את הביסקסואלית ולהגיד: 'את לסבית בהכחשה' או 'כשתגדלי תהיי לסבית.' היו כמה וכמה סיטואציות שבהן גרמו לי להרגיש לא בנוח עם זה שאני מנהלת מערכות יחסים עם גברים. אני חושבת שבקהילה הלסבית זה נובע מכך שאחרי כל כך הרבה שנים של מאבק על הזכויות שלנו הן רואות בביסקסואליות מעין שיתוף פעולה עם האויב. זה מערער על המקום שהן הצליחו לגבש לעצמן, ומסכן את הזהות הלסבית. זה לא סולידרי באופן מוחלט ומובהק, מכיוון שהזהות הלסבית הרווחת היא להיות עם נשים ואך ורק עם נשים."

סאדו-מאזו – (S/M)

יחסי סאדו-מאזו הם יחסים המבוססים על ארוטיזציה של כאב וסבל ומערבים יחסי כוח, שליטה וכניעות. פרקטיקה זו הותקפה רבות הן על ידי מוסדות סטרייטיים והן על ידי קהילות פמיניסטיות ולסביות. חלקנו יכולות ליהנות מסקס רק במסגרת יחסי כוח, בין אם הם מתבטאים ביחסי בּוּץ'-פֵם או בסאדו-מאזו. כל עוד אנחנו מודעות ליחסי הכוח ולמשמעות שלהם בתוך המערך המיני ומחוצה לו, וכל עוד אנחנו דואגות להגן על עצמנו בעזרת סימנים מוסכמים, הרי שיש להם פוטנציאל מענג ומשחרר. מערכת יחסים או יחסי מין המבוססים על סאדו-מאזו עשויים לכלול את התפקידים הבאים:

דום (Dominator) – מי שמנהלת את הסיטואציה המינית, שולט/ת בסאב ומשתמש/ת בכוח כדי לגרום לכאב פיזי או רגשי שמוביל לעונג ארוטי.

סאב (Submissive) – מי שנשלטת בסיטואציה המינית ומעוניין/ת לקבל את מרות הדום, באמצעות כוח פיזי או באמצעות שליטה נפשית.

מושא תשוקה מיני ותפקיד מיני

העדפה מינית כוללת מרכיבים שונים: את מושא התשוקה שלנו, את התפקיד המגדרי שלנו וכן את התפקיד המיני שאנו מעוניינות למלא או מחפשות בבת/בן הזוג. חלק מאיתנו מעוניינות לגלם תפקיד ברור וקבוע שרק דרכו אנו מסוגלות להעניק לעצמנו משמעות ולהתענג מינית. אחרות אוהבות לשחק תפקידים שונים בהתאם לבת/בן הזוג, לסיטואציה הארוטית, למצב רגשי או לתקופה בחייהן שבה הן נמצאות. אחרות לא מעוניינות כלל בהגדרת תפקידים.

אם בחרנו להגדיר את התפקיד המיני שלנו, אנחנו עשויות לבחור אחד מהתפקידים הבאים. הגדרות אלה שאובות מתרבות הסאדו-מאזו אך משמשות כדי לתאר העדפות מיניות הרלבנטיות לרבות מאיתנו:

טוֹפּ (Top) – מי שמגלמת את התפקיד המיני הדומיננטי או הצד המעניק בסקס. המונח עשוי לתאר גם את מי שמעדיפה להיות בשליטה בסיטואציה המינית ולנהל אותה. מזוהה גם עם המונח "אקטיבי/ת".

בּוֹטוֹם (Bottom) – מי שמגלמת את התפקיד המיני הנענה (Submissive), המגיב או הצד המקבל. עשוי לתאר גם את מי שמעדיפה להיות מובלת בסיטואציה המינית. מי שאחראית לפרש ולהעניק משמעות לאקטים שהטופ יוזמ/ת. מזוהה גם עם המונח "פסיבי/ת".

ורסטילי/ת (Switch) – מי שמגלמ/ת באופן פוטנציאלי את שני התפקידים לעיל. כמובן שאין הכרח כי שני התפקידים יגולמו בכל סיטואציה או קשר, או עם כל בת/בן זוג. תפקידים אלה אינם מיוחסים לנו על פי צו חברתי, תרבותי או ביולוגי, ולפיכך נמצאים בשליטתנו המלאה.

תפקידים מיניים אלה יכולים להופיע בכל זהות נשית/גברית או מינית. נהוג לייחס את תפקיד הטופ באופן סטריאוטיפי לזהות גברית, למשל בּוּצ'ית, דבר שאינו בהכרח נכון. סטריאוטיפ זה רק מנציח את הדיכוי המגדרי-תרבותי אשר מקביל בין גבריות לכוח ושליטה ובין פסיביות לנשיות. חשוב לדעת כי אי אפשר לנחש את התפקיד המיני על פי התפקיד המגדרי או המראה החיצוני, ולכן אפשר פשוט לשאול. כמו כן, יש לזכור כי תפקידים אלו אינם חד-משמעיים ועבור חלקנו הם רלבנטיים במינונים שונים ועוצמתם משתנה מקשר לקשר, מפעם אחת לאחרת או מתקופה לתקופה בחיינו[1].

1] להרחבה על קבוצות של מיעוטים מיניים והביקורת שספגו ממוסדות פמיניסטיים ולסביים, ראו: Rubin, 1993: 3-45.