הנחיות לגבי טיפול בתכשירים הורמונליים בצד הקורונה (19-COVID)

המסר המרכזי שנרצה להעביר בפרסום המסמך הזה אליך, הוא זה- רק במידה ואת חולה בקורונה עם תסמינים קשים, כדאי לדבר עם הרופא.ה שלך על השאלה האם להמשיך ולקחת גלולות למניעת הריון, או HRT טיפול הורמונאלי בגיל המעבר או על אפשרות של תחליף לתכשירים שאת לוקחת כעת.

מסמך זה נערך על ידי חברי וועד האגודה הישראלית לגיל המעבר והחברה הישראלית לאמצעי מניעה ובריאות מינית, והחברה לרפואת נשים בקהילה.

השתתפו בהכנת המסמך: פרופ' איתן פאר, פרופ' דניאל זיידמן, ד"ר אריה ישעיה, דר נגה פורת

מטרת נייר זה היא להבהיר את ההנחיות לשימוש בגלולות משולבות למניעת היריון ובטיפול הורמונלי חליפי (HRT) בימי מגפת הקורונה.

נגיף הקורונה (COVID-19) הינו נגיף הגורם לזיהום עם תסמינים כגון חום שיעול והצטננות, אך בשונה מנגיפים אחרים, נגיף הקורונה יכול גרום למחלה קשה יותר, אשר יכולה להתבטא בבעיות נשימתיות קשות שיצריכו אשפוז בבית חולים ואף ביחידה לטיפול נמרץ. לעיתים נלוות בעיות לבביות קשות. בנוסף במחלה קשה יכולה להופיע הפעלה של מערכת הקרישה עם הופעה של תסחיפים ריאתיים מרובים וקרישי דם אחרים בגוף. לכן, בחולים הקשים, מקובל לטפל בנוגדי קרישה לפחות שבועיים לאחר המחלה הקשה.

קווים מנחים לשימוש בתכשירים מכילי אסטרוגן בתקופת הקורונה

המרכיב האסטרוגני בגלולות משולבות למניעת היריון ובטיפול הורמונלי חליפי (HRT) מעלה את הסיכון לקרישיות יתר. יש לקחת זאת בחשבון, כאשר נשים נדבקות בנגיף הקורונה.

לפיכך מומלץ עבור מטופלות באסטרוגנים בימי מגיפת הקורונה:

1. אין צורך להפסיק טיפול עם גלולות או HRT בנשים בריאות, שלא נדבקו בנגיף.

2. לנשים עם גורמי סיכון או בנשים שנדבקו בנגיף והינן עם תסמינים קלים בלבד ולא זקוקות לאשפוז, ניתן לשקול:

א. מעבר לגלולות המכילות פרוגסטין בלבד או התקן המשחרר פרוגסטין, שהינם בעלי השפעה מועטה על קרישיות.

ב. מעבר לטיפול HRT הניתן דרך העור והנרתיק, ושאינו מעלה קרישיות או שימוש בטיבולון, שמעלה פחות את הקרישיות לעומת טיפולי HRT פומיים.

3. לנשים המתאשפזות בשל תסמינים משמעותיים של מחלת הקורונה יש לתת טיפול במדללי דם ולהפסיק כל טיפול אסטרוגני. בסמוך לאחר ההחלמה, יש לשקול מעבר לגלולות המכילות פרוגסטין בלבד או התקן המשחרר פרוגסטין, ולהעדיף טיפול HRT הניתן דרך העור והנרתיק.

לידיעה:

האסטרוגן ותהליכים דלקתיים:

אסטרוגן מעלה באופן משמעותי את תפקוד ACE-2 ובכך מגן על לב האישה ועל תפקודי הריאות שלה. הגנים ליצירתו מצויים בכרומוזום X (לנשים יש 2 עותקים של כרומזום X ולגברים רק אחד), דבר שמסביר את התחלואה הנמוכה של נשים יחסית לגברים בתקופת הטרום מנופאוזה מקורונה.

תחת השפעה אסטרוגנית לנשים קיימת תגובה של מערכת החיסון, ותגובה של יצירת יתר של נוגדנים, הגבוהה מזו של גברים. אסטרוגן מווסת את שחרור הציטוקינים ומוריד הפרשה של ציטוקינים דלקתיים. רמתם עולה במנפאוזה אך יורדת תחת טיפול הורמונלי חליפי.

אסטרוגן הינו נוגד החימצון החזק והיעיל ביותר, וזה מוסיף לתכונות האנטי דלקתיות שלו. כמו כן, אסטרוגן עוזר להרחבת כלי הדם המזינים את הלב והריאות.

נציין כי עישון גורר פגיעה בקולטני ACE-2, ומוביל לפגיעה משמעותית בתגובה החיסונית וההגנה על הריאות והלב. כמו כן, עישון גורם לחומרי חימצון מרובים בדם המהווים גורם דלקתי משמעותי בלב בריאות ובכלי הדם.

ספרות

1- Gebhard C, et al- Impact of sex and gender on COVID-19 outcomes in Europe- BMC- biology of sex differences- 2020;11:29-42

2- Al-Lami R A et al-Sex hormones and novel Corona Virus infectious disease. Mayo Clin Proc- August 2020;95(8);1710-1714

3- Li Y et al- Molecular mechanisms of sex bias differences in COVID-19 mortality- Critical Care -2020;24:405-411

4- Spratt DI et al- COVID -19 and hypercoagulability: potential impact on management with oral contraceptives, estrogen therapy and pregnancy-Endocrine Society 2020

5- Breithaupt-Faloppa AC et al- 17β Estradiol, a potential ally to alleviate SAR-CoV-2 infection – CLINICS- May 5, 2020

6- Baquedano L, et al-Managing thromboembolic risk with menopausal hormone therapy and hormonal contraception in COVID -19 pandemic- recommendations from Spanish Menopause Society- Maturitas Apr 2020, 137 (2020)57-62

7- Straub RH- The complex role of estrogens in inflammation- Endocr Review 2007; 28(5):521-574

8- Conti P et al- Coronavirus COV-19 affects women less than men: clinical response to viral infection. J Biol Regul Homeost Agents 2020;34(2)

9- Cai H. Sex differences and smoking predisposition in patients with COVID-19. Lancet Respir Med 2020;8(4):e20

10- Shi Y et al- COVID-19 infection: the perspectives on immune responses. Cell Death Differ. 2020;27(5):1451-1454