החקלאות הביולוגית-אורגנית מעודדת שיטות גידול קרובות יותר לטבע, שמתחשבות בנושא האקולוגיה, כולל אי שימוש באמצעי הדברה כימיים, בדשנים ובהורמונים כימיים. נתח השוק של מוצרים אורגניים בישראל עדיין קטן אך התעשייה האורגנית הופכת מתעשיית נישה ל"מיינסטרים". בישראל, נכון לשנת 2009, החקלאות האורגנית תופסת כ-1.5 אחוזים מסך הייצור החקלאי (כ-70,000 דונם) ו-15 אחוזים מכלל הייצוא החקלאי של תוצרת טרייה. בשנים האחרונות עולים מוצרים חדשים למדפים ומגוון המוצרים מתרחב.

הייחודיות של מזון אורגני נמצאת בתהליך הייצור. כשדנים במוצר אורגני מעובד הכוונה היא לעיבוד תעשייתי של תוצרת חקלאית אורגנית. הגדרת מוצר מעובד אורגני:

  • מוצר מזון שחומר הגלם להכנתו אורגני, כלומר גודל ללא חומרי ריסוס, הדברה או הורמונים.
  • אוחסן ללא חומרי חיטוי.
  • תהליך העיבוד מתבצע רק בתהליכים פיזיקליים או מכניים ומבטיח הפרדה מוחלטת ממזון קונבנציונלי.
  • התוספים המותרים הם טבעיים בלבד. אסורים תוספים סינתטיים, חומרי שימור, תמציות או צבעי מאכל סינתטיים.
  • מוצר מזון אורגני יכיל לפחות 95 אחוזים מרכיבים אורגניים מאושרים ועד 5 אחוזים תוספים מרשימת תוספים מותרים.

העיקרון המנחה את יצרן/ית המוצר האורגני הוא שמירה על "טבעו האמיתי" של המוצר. מטרה זו מושגת בעזרת חומרי הגלם ותהליכי ייצור המזון. תעשיית המזון האורגני מבטיחה שימוש בחומרי גלם שלא מכילים כל שאריות של חומרי הדברה.

חלב ובשר רגילים מכילים אנטיביוטיקה שניתנה לבעלי החיים (המשמשים לייצור המזון) בעת גידולם. בקר, עוף או דגים שגודלו ללא אנטיביוטיקה משמשים לייצור מזון אורגני. ניתן להימנע מאנטיביוטיקה בזכות תנאי חיים אופטימליים התואמים ככל הניתן את טבעם של בעלי החיים.

תעשיית המזון הרגילה משתמשת בתוספי מזון רבים שמפורטים ברשימת הרכיבים על גבי אריזת המוצר. כל התוספים ירחיקו את טעמו וטבעו של המוצר מטעמו וטבעו האמיתיים. חלק מחומרים אלה הם תוצרי נפט (כמו בנזן) וחומרים אחרים חשודים כמסרטנים או כאחראים למחלות אחרות. חלק מצבעי המאכל (כמו טארטרזין וסנסט ילו) כבר הוצאו משימוש במדינות מתקדמות, עקב גילויים מטרידים הקושרים אותם להחמרת בעיות קשב וריכוז אצל ילדים. מאידך, מוצר מעובד אורגני מבוסס על חומר גלם אורגני הנקי מתוספות של חומרים כימיים.

גם תהליכי העיבוד של המזון האורגני מחויבים לעמוד בתקן: יש להשתמש בטכנולוגיות מבוקרות ובטוחות השומרות על הערכים התזונתיים הטבעיים של המוצר. אין להשתמש בקרינה מייננת, בלחץ גבוה או בחימום לטמפרטורות קיצוניות וכמובן חל איסור על שימוש בתוצרי הנדסה גנטית. גם חומרי הניקוי שבשימוש תעשיית המזון האורגני בטוחים למזון ולסביבה.

המוצר האורגני בריא יותר כי הוא עשיר יותר בחומרים נוגדי חמצון, בוויטמינים ובמינרלים לעומת מוצר רגיל מקביל. צמח שגדל ללא חומרי הדברה וריסוסים אחרים מפתח מערכת חיסונית חזקה יותר, ובכך עוזר לא/נשים הניזונים ממוצרים אורגניים לפתח מערכת חיסונית חזקה.

ד"ר אורנית רז, מנכ"ל הארגון לחקלאות ביולוגית אורגנית בישראל