DSC_8683

(9) זהות מגדרית והעדפה מינית

הזהות האישית המגדרית והעדפות המיניות שלנו אינם מתואמות תמיד עם התפיסות החברתיות המקובלות המבחינות בין שתי הקטגוריות גבר ואישה. התפיסה היסודית המונחת בפרק זה הינה שתפיסות מגדריות הן מורכבות ונזילות ומצויות על רצף. המעבר בין התפיסות הללו אודות גבר-אשה, מהוות אתגר תפיסתי חדש עבור חלק מאיתנו, וסיפור אישי-אינטימי עבור אחרות. הפרק ידון בנושאים אשר משפיעים על מערכות היחסים שאנו מנהלות עם עצמנו, עם האחר/ת ועם העולם.

(10) יחסים עם גברים

אלו מאיתנו המוצאות בגברים שותפים לחברות, אהבה, תמיכה, יחסי מין או כל שותפות אחרת ניצבות בפני שאלות ותהיות רבות בכל הנוגע לסיפוק, אושר, אהבה ונחמה. חיי היומיום בין נשים וגברים מציגים אתגרים רבים הן בתחומי הבריאות כגון למשל כיצד לדרוש מין בטוח ולהימנע מיחסים אלימים ופוגעניים, או שאלות אחרות הנוגעות לתקשורת בין המינים ושמירה על העצמי. בחברה הישראלית בה זוגיות ומשפחה הן בבחינת הכרח, נתקלות נשים במהלך חייהן כרווקות, כגרושות או כאלמנות ולעיתים אף כמי שנמצאות במערכת זוגית לא ממוסדת,בלחץ מתמיד למצוא את הזוגיות הנכספת. מחקרים רבים עוסקים בנטייה לראות בחברה היהודית את המשפחה והמשך השושלת כתרומה להמשך המפעל הציוני. הפרק קורא להתעצמות נשית, למציאת כוחות פנימיים תוך שהוא עוסק גם בדרכי התמודדות שונות, בסוגים שונים של מערכות יחסים בין גברים לנשים בתוך ומחוץ למסגרות חיצוניות, באתגרים שמציבה התקשורת בין המינים וכן יש בו סקירה של המצב החוקי לאשורו בכל הנוגע לחיים ביחד ולחוד.

(11) יחסים עם נשים

הבחירה לחיות כלסבית מוצהרת בישראל של המאה ה-21 אינה בחירה פשוטה וקלה. אלו מאיתנו המגדירות את עצמן כלסביות מתמודדות באופן כמעט יומיומי עם סטריאוטיפים, דעות קדומות ואפליה מוסדית. תהליך היציאה מהארון הינו תהליך מתמשך, שלעולם איננו נפסק – שוב ושוב, לפני משפחה, חברים, קולגות, חברים של הילדים וקבוצות התייחסות נוספות. בתוך האפליה המובנת סביבנו אנו מנהלות מערכות יחסים, מגדלות ילדים ומשתייכות לתתי קהילות נוספים (לסביות דתיות יהודיות, לסביות פלסטיניות ועוד). הפרק עוסק בסוגיות שונות היכולות לעניין לסביות: אלו מאיתנו שבחרו לשנות את זהותן המינית בגיל מאוחר חוות אתגרים מיוחדים כגון שמירת הקשר עם בן הזוג לשעבר; יחס המערכת הרפואית ללסביות אינו אוהד ולסביות רבות נוטות שלא לבקר אצל גניקולוגיות. הפרק מציע גם מזור לאמהות ללסביות המתמודדות עם השאלה אילו מסגרות תמיכה וסיוע קיימים בארץ.

(12) מיניות

מיניות, הינה כח מניע מרכזי בחיים שלנו והיא יכולה להוות מקור לתחושות רבות-עוצמה של עונג, של כוח ושל שחרור. הפרק עוסק בסקס, במיניות, בפרקטיקות שונות ובדיבור עליהן. מטרתו המרכזית היא לתרום למימוש הפוטנציאל החיובי אשר טמון במיניות שלנו, לשחרור זה יכולה להיות גם השפעות חיוביות נוספות על חיינו כנשים. האופן בו אנו חוות את המיניות שלנו נובע לא רק מההקשר החברתי בו אנו נתונות, אלא יכול גם לעצב אותה. הפרק בוחן התנהגויות וקודים חברתיים, המביאים רבות מאתנו לכבות, למזער, או למשטר את התשוקה, ההתנסות והעונג המיניים שלנו, ובדרכים מגוונות בהן אנו יכולות לחוות את עצמנו כנשים מיניות.

(13) אנטומיה מיניות רבייה ומחזור הוסת

היכן נמצאת השחלות? ומה תפקיד החצוצרות? הפרק עורך סיור מודרך ויסודי בתוככי מערכת המין והרבייה ועוזר בהתוודעות לשמות האברים, תפקידם ומיקומם. לאחר הסיור השלם, נתפנה להבין את המחזור החודשי – הכולל את הביוץ וקבלת דימום הווסת. בפרק ישנה גם התייחסות להיבטים התרבותיים של דימום הווסת והשפעתם על נשים, למצבי הרוח שלעיתים מלווים שלבים שונים של המחזור, להתמודדויות שונות עם הכאבים המלווים את הדימום החודשי ועוד. חלקו האחרון של הפרק יוקדש לכתיבה של נשים דתיות המסמלות קולות שונים בכל הנוגע להיתרים ההלכתיים הקשורים במחזור החודשי.

(14) מין בטוח

הפרק עוסק ביכולתנו לקיים מגע מיני מלא חושניות ותשוקה תוך שמירה על בריאותינו המינית. מין בטוח אינו בהכרח היפוכה של הנאה מינית. שימוש באמצעי מניעה חוצצים ימנע הידבקות במחלות מין ולא יפגע בהנאתנו. אחת הסיבות השכיחות למין לא בטוח היא החשש לקיים שיחה בנושא. הבושה וחוסר הנוחות הרגעיים עלולים להוביל הידבקות במחלת מין שאינה ניתנת למרפא ולכן שיחה פתוחה וגלויה על מין בטוח עם בן /בת הזוג עשויה להוריד את החששות,לתרום לשיתוף פעולה ולשמירה על בריאותינו.

(15) מחלות המועברות במגע מיני

הפרק סוקר את מחלות המין המדבקות, דרכי ההדבקות, גילוי המחלה, טיפול והאם ניתן להגיע לריפוי מלא. ניתן דרכו לאתר מה מציעים שירותי הבריאות בארץ לחולות?

(16) איידס/HIV

מגיפת האיידס/HIV היא בגדר משבר כלל-עולמי. פרק זה נועד לכולנו, אלו מאיתנו המעוניינות לדעת יותר על מחלת ה HIV /איידס ולאלו מאיתנו החיות עמה ומעוניינות להבין יותר ולהתייעץ. הפרק כולל מידע כללי על המחלה ודרכי העברתה, פרטים על מקומות בהם ניתן להיבדק ולהתייעץ רשתות תמיכה וסיוע ממשלתי, אפשרויות טיפול קיימות, קונבנציונאליות ומשלימות ומידע על HIV/איידס הריון ולידה.

כתיבת תגובה