בטוחות ברשת

תוצרי ידע להורים וצוותי חינוך

בטוחות ברשת

תוצרי ידע להורים וצוותי חינוך

גם היום, במאה ה-21 נערות וצעירות סובלות מהעדר מודעות לזכויותיהן בכל הנוגע לגופן, לבריאותן ולמיניותן כמו גם העדר נגישות למידע עדכני.

אחד האלמנטים המרכזיים בפיתוח חשיבה ביקורתית הינו רכישת ידע, העדרו משפיע באופן ברור חיי היומיום של צעירות ונערות ומוביל לפגיעה בשוויון ההזדמנויות שלהן ובזכותן הבסיסית לבריאות ולכבוד.
 הבעייתיות מתעצמת והדבר בולט עוד כשמדובר בנערות ובנשים מאוכלוסיות מוחלשות החיות בהצטלבות שוליים ודיכויים
עוד נקודה משמעותית בכל הנוגע לבטיחות ברשת היא שאצל הורים וצוותים לעיתים קרובות אל המחסור בידע הנוגע למיניות בימינו, מתווסף גם פער טכנולוגי בינדורי. 

מרבית המבוגרים.ות לא דוברים את השפה הדיגיטלית

פגיעה יכולה להתרחש בסמוך אליהם מבלי שיבחינו. מחקרים מגלים שבמרבית מקרי הפגיעה ברשת ההורים והצוותים לא מהווים כתובת עבור בני הנוער להתמודדות עם הפגיעה. לכן נדרשים הכשרה ומתן כלים להבנת המתרחש במרחב הווירטואלי תוך שימת דגש על הכוונת צוותים כיצד לאתר סיכוניות בכלל וברשת בפרט; הכשרה לצורך צמצום הפער הדיגיטלי; והכשרת מניעה וטיפול על ידי גורמים תוך מערכתיים. את כל אלו אנחנו עושות לעומק בהכשרות לנערות, לצוותים ולהורים – הנסמכות על הידע ותוצרי הידע של עמותת נשים לגופן. כמו כן, כאן תוכלו למצוא דפי מידע שכתבנו להורים, העוסקים בדרכים להתמודד עם אתגרי המיניות ברשת.

מרכז הידע והפעולה מייצר תוצרי ידע הנוגעים לבטיחות ברשת של נערות בכל הנוגע למיניותן ולבריאותן.

תוצרי הידע הם בפורמטים שונים: דפי מידע, חוברות וגם סרטונים.
בבסיס עבודתנו עומדת ההבנה שבנות הנוער מצויות רוב שעות היממה במציאות וירטואלית משלימה (ולעיתים הראשונה) למציאות "האמיתית". לרשת יש השפעות חיוביות והיא מאפשרת לרכוש ידע, לשאול, להפתח באנונימיות מבורכת, ללמוד על עצמן, להשוות בין מקורות ידע ולהחשף לסיפורים אישיים של בנות נוער אחרות. בה בעת לרשת הן עלולות להתקל בלא מעט סכנות והשפעות שליליות: עודף המידע באינטרנט עשוי להיות מבלבל ולא תמיד מהימן. כך, מחקרים מראים שרבות מהנערות רואות בפורנוגרפיה מקור ידע; השעות הארוכות ברשת מעלות גם סיכון לפגיעה ברשת להטרדה מינית, להשפלה, לשיח מנוכר, מפחיד ומאיים. וגם ללא חשיפה לפורנוגרפיה ופדופילים שהם הקצה, הרשת היא לא אחת מרחב מחפצן שיכול להוות זירת פגיעה חדשה ונוספת המובילה לירידה בדימוי הגוף, לריבוי הפרעות אכילה, לפגיעות מיניות ולמחסור, או עיוות, בידע על בריאות ובריאות מינית.

תוצרי הידע שלנו

תוצרי ידע מרחבי הרשת

לקריאה נוספת

אריקסון, א"ה (1976). ילדות וחברה. תל אביב: ספרית פועלים. בלאו, א. 2012. "ממצאי סקר השימוש ביישומי האינטרנט, התנהגות ולמידה ברשת בקרב ילדים ובני נוער: "כן"

להמשך קריאה »